Madu
kui sümbol, madu Piiblis, mütoloogias ja folklooris
Kaljumaalingud
- USA, Utah, Horshoe (Barrier) kanjon, ca
3000.eKr.
Teadmamehe/śamaani kepp (?) - Soome, Järvensou, ca 2200 e.Kr.
Sisukord:
1. Sissejuhatus
2.Ouroborus
3. Madu rahvaste usundites
4. Madu
Piiblis
6. Madu symboolikas
7.
Lisa – Madu Piiblis kirjakohtade järgi
8. Kasutatud
kirjandus
Sissejuhatus
Vanas
Testamendis on päris aegade alguses kirjutatud: “Aga madu oli kavalam kõigist
loomadest väljal.“
/1
Ms 3:1/ . Tundub,
et see on tõesti nii, sest ega muidu ei oleks ta leidnud eriliselt suurt
tähelepanu kõikidel asustatud mandritel juba aegade hämarusest.
Madu
on sügavalt erinev teistest loodud olenditest – ta koorub munast nagu lind,
keha on tal kaetud erinevates
värvilistes mustrites sarvainest soomustega otsekui soomusrüüga, tal puuduvad
väliskõrvad, puuduvad silmalaod, silmad on kaetud
läbipaistva kestaga. Mao
hüpnotiseeriv pilk äratab hirmu ja aukartus nii inimestes kui loomades. Tal on
kaheharuline keel (kõnekeeles
kahekeelsuse sümbol). Madu on vaikiv, kuid ta võib ka kõneleda erilise sisinaga, mida ta toob esile vaid
segamise ja ohu puhul. Erilise
kaitsevahendina on tal mürgihambad ja mürk. Ta võib olla väike ja hiiglasuur.
Anakonda võib ulatuda 7.5 -12 meetrini. Liikumiseks ei kasuta ta jalgu, ta
liigub nii kuival maal kui ka vees
ja kui teda lohena/draakonina
kujutatakse, siis saab ta ka lennata. Tähelepanuväärne on tema omadus
vana kest maha ajada ja sündida otsekui uuena. Nad on suurepärased jahimehed,
suudavad jääda märkamatuks, ootamatult rünnata. Saaki püüdes põimib ta ennast ohvri ümber seda lämmatades
ja ohvrit tervelt alla
neelates. Ta ei armasta ennast näidata vaid pigem hoidub tagaplaanile elades maapragudes, aukudes, puudel,
tihnikutes. On teada üle 3000 maoliigi, nende vanust hinnatakse 160 miljoni
aastale. Paljudes kultuurides nähakse madudes iidseid olendeid kes omavad ürgalgseid teadmisi. Madu on mütoloogias kõige laiemalt
levinud olend. Teda on imetletud, austatud ja kardetud.
Mao
sümbol läheb sujuvalt üle draakoniks, kus talle omistatakse tiivad, jalad,
küünised,…võime tuld pursata.
Draakoni algkujuks võib olla ka sisalik või krokodill; lohe kujutaks endast
draakoni ühte alaliiki. Sõna draakon tuleneb kreeka keelsest sõnast
drako-n,
mis tähendab hiiglaslik madu.
Mihhail
Lotman oma artiklis ´ Punamütsike ja sisalikud´ kirjeldab: “Alguses oli mingi
olend, kelle kohta igasugused määratlused nagu 'sisalik', 'madu', 'lohe' on
üksnes väga ligikaudsed. Mütoloogiauurijad nimetavad seda algkaoseks. See aga ei
olnud füüsiline ega geomeetriline mõiste, vaid surematu elusolend, tavaliselt
naissoost. Ta on universumile ja kõigile selles olijatele igipõline vaenlane.
Tema vastu astub jumal, kes mõnes traditsioonis teda võidab. Mõnes traditsioonis
aga kestab kahe alge vahel igavene võitlus (mees-, valgus, kosmos ühelt poolt,
nais-, pimedus, kaos teiselt poolt)“.
Üle
kõikide mandrite leiame me ca 20-40 tuhande aasta vanustes kaljukoobaste
maalingutes ühe ühise märgina mao kujutise. Mõnedel kaljujoonistel näeme me madu
nõia/šamaani kaaslasena.
Madu
kuulub maa juurde ja on sellisena
vastandiks kotkale. Üldjoontes sümboliseerib madu tarkust, kavalust, vaimuvalgustatust,
viljakust, uuestisündi, surematust, igavikulisust, kaitset, tervendamist, algset
jõu-energiat..
Ouroborus
Erinevates
kultuurides (Hiina, Egiptus, Kreeka, Norra, India, Amasoona jt..) me kohtame
madu oma saba neelavas vormis, ouroboros. Kreeka
keeles tähendab see sõna ´saba sööma´. Vanim selline kujutis on leitud anuma peal Hiinast ca 5000
e.Kr.
Sellisena sümboliseerib ta veel lisaks mao üldsümbolitele igavikulist tsüklit, ühtsust, lõpmatust, pidevat uuenemist.
Maod ja draakonid on paljudel juhtudel seotud veega, eriti kosmiliste vete
ja loomisega (Mesopotaamia, India,
Kreeka,…).
Paljudes maades on müütiline ettekujutus ümber maailma põimunud
hiigelmaost.
Austraalia aborigeenid samastavad
vikerkaart taeva maoga, mis jätkub allpool horisonti, varustab maailma veega
ning kaitseb inimesi ja põllusaaki.
Lõuna-Ameerika indiaanlastel on
ettekujutus, et maailm on ümbritsetud mustast hiigelmaost Hahubast. Maailma on
kujutatud kettana, mis ujub lõpmatul veel. Habuba
kehas on eluessents.
Kesk-Ameerika
iidsetes kultuurides on kujutatud sulelist madu-jumalat. Mõnedel
juhtumitel hoiab ta oma saba suus. Teda austatakse kui loojat, kes valitseb
tuult, õhku, teadmisi.
Aafrikas, Beninis mütoloogiline hiigelmadu ümbritseb maailma kõike koos hoides.
Norra
mütoloogias madu Jörgmungandr on tõmbunud rõngasse
ümber Midgardri, inimeste maailma. Kui ta saba lahti
laseb, siis maailm hukkub. Hinduismis on müstiline madu keerdunud ümber maailma.
Indoneesias, Sumatral ümber
maailma keerdunud madu on seotud vee, välgu, viljaksvu
ja ookeani lainetega.
Gnostikute
jaoks ouroboros sümboliseerib ühtsust jumalikuga. Pea
on Jumal, kõige kõrgem jõud, spirituaalne valdkond; saba on inimesed,
materiaalne maailm. Samas on mõlemad vastastikuses seoses ühtsed ja
igavikulised.
Alkeemias
ouroborus esindab muundumist, vastandite ühtsust (mees/päike
-naine/kuu), tarkade kivi, mis annab ka surematuse.
Madu
rahvaste usundites
Rahvaste
müütides on madu mõnikord jumalate vastane, mõnikord kaitsja ja
liitlane.
Sageli
esineb madu pühamute
kaitsjana.
Ningishzida´t,
sumeri vegetatsiooni ja allilma jumalat on kujutatud sarvedega maona või
inimesena, keda saadavad kolm draakonit. Tema sümboliks on kepp kahe selle ümber põimunud maoga, ca
4000-3000 e.Kr.
Sumeri
Gilgameši
eeposes (ca 2100 e.Kr
) elutseb kuri madu jumalanna Inanna puu
juurte all. Hilisemas babüloonia Gilgameshis on madu see, kes varastab Gilgameshilt surematuse taime-rohu. Sama situatsioon leiab
aset Eedeni aias, kus mao pettus
jätab Aadama ja Eeva ilma surematusest.
Tiamat , jumalate ema, sümboliseerib mesopotaamia
mütoloogias soolast ürgmerd
(ürgmateeriat, kaost, pimedust). Teda kujutatakse ka maona või
lohena.
Kaanani
aladel on väljakaevamistel leitud pronksiajast pärinevaid (ca 2000-500 eKr) maokultusega seotud objekte, mis
tõendavad sealse varajase maokultuse olemasolu.
Vanas heebrea
kultuuris on
madu on
sümboliseerinud ka viljakust, tervenemist, jumalikkust.
Egiptuse
mütoloogias esineb madu kolmel kujul.
1. Apophis -
hiiglaslik maokujuline
deemon, jumal Ra suurim vaenlane. Sümboliseerib
pimedust, kaost, kurjust. Esindab all-maailma ja
kõike, mis jääb väljaspoole korrastatud maailmaruumi. Seostatakse maavärinate,
tormide, äikese ja surmaga. Kujutatakse vahel ka krokodillina.
2. Wadjet (Uto,
Buto, Edjo) – Pärimused ulatuvad üle 3100 e.Kr.
Kujutati üles sirutunud kobrana, tiivulise kobrana, mao peaga naisena, naisena.
Mõni kord kujutati teda ka kahe mao peaga naisena või maona naise peaga. Teda
kujutati ka lõvi peaga jumalannana
koos kobraga, mis pidi esiletõstma tema kaitsejõudu
raevuka võitlejana. Sagedasti on ta koos oma õe Nekhbetiga, kes esineb samuti maona, kaeluskotkana, naisena.
Nimi
Wadjet tähendab ´Keegi kes on papüüruse värvi
-->- Roheline
Talle
on omistatud algne mütoloogiline seos Linnutee kui algmaoga.
Wadjet
üles sirutunud kobrana (uraeus) sümboliseeris tsermooniates ja riitustes ka vett ja
puhastumist.
Austati
alguses Alam-Egiptuse, hiljem kogu Egiptuses. Ureaus
oli
embleemiks Egiptuse valitsejate
kroonil. Siin ta esindas jõudu ja
egiptuse monarhia jumalikku autoriteeti. Kobra eelistab võidelda, mitte
taganeda. Talle omistati
võimet sülitada nii tuld kui mürki
vaenlaste pihta.
Riigi,
kuningate, sünnitajate ja laste kaitsja. Kaitsja halva õnne, vaimude, deemonite
vastu. ´Surnute raamatus´ kaitseb
ta lahkunute hingi vaenlaste vastu allilmas.
Papüürusega seotuna sümboliseerib maa
kasvujõudu.
Ühendatud
Egiptust sümboliseerival talismanil asub keskel kõikenägev Ra või Horuse silm, selle ees Wadjet-ureaus (Alam-Egiptus) ja taga Nekbhet-kotkas
(Ülem-Egiptus).
Kui
vaadata talismani vasakult poolt me näeme Horuse
silma (alumised jooned/silmalaud on suunatud paremale); on seotud kuuga ning
sümboliseerib , ohverdamist,
viljakust, tarkust, tervist, tervenemist ja kaitset kurja eest.
Kui
vaadata talismani paremalt poolt me
näeme Ra silma (alumised jooned/silmalaud on suunatud
vasakule) ; on seotud päikesega ja
sümboliseerib eluandvat jõudu, viljakust, kaitset, head õnne, aga samas agressiooni, hävingut kui teda
provotseerida.
3. Ouroboros - ümbritsedes maailma, jumalaid, inimesi on
barjääriks kurjale, hoiab tagasi
kaost ja ürgvoogusid. Siia lisanduvad talle üldsümbolina omistatud omadused.
Levinud sümbol egiptuse
haudades, seinte maalingutel,
amulettidena.
Vana-Egiptuse
ettekujutuse järgi elunevad allilmas tuldpurskavad või
terava noaga varustatud madu-deemonid.
Kreeka
müütides hiiglaslik madu, Ophion, haudus muna, millest
kogu loodu on alguse saanud. Madu
oli Kreekas tervendamise sümbol. Sellisena kuulub ta meditsiini jumala Asclepiuse kepi juurde, kus kepi ümber on põimunud üks madu.
Kreeka jumalate Hermese ja Irise juurde kuulub caduceus ehk heeroldikepp. See kujutab endast tiivulist
keppi, mille ümber on põimunud kaks madu. Kepp ise esindab endas heeroldile
antud võimu, maagilist väge, maod
sümboliseerivad siin kahte vastandlikku tasakaalustatud jõudu.
Vahemere
ruumis on valitsenud uskumus, et surnute hinged elavad edasi
madudes.
Aafrika
iidsetes
kultuurides usuti, et maod
on hõimlaste inkarnatsioon; nende tapmine on tabu.
Austraalia
mütoloogias on iidsel üle horisondi kummarduval Vikerkaare maol erinevates kohtade palju
erinevaid nimetusi - Yurlunggur,
Witij/Wititj, Kanmare , Kooremah,….. Teda
on kutsutud ka kõige emaks.
Ta on võimas, surematu, loov olend, keda
seostatakse vihma, vee, viljakuse, toidu, kogukonna ühise heaoluga. Kuid ta võib
olla ka vihane ja hävitav. Vanimad
kujutised kaljujoonistustel pärinevad
ca 4000 eKr.
Hiinas
kujutatakse jumalannat Nüwa´t pooleldi mao, pooleldi inimesena. Talle omistatakse
inimese loomine savist. Maod on tuntud kultuse objektina, eriti jõgede ääres.
Maos kui sümbolis
nähakse ühtsust, spirituaalsust, tarkust, kavalust, personaalset kasvu,
muutumist ja uuenemist, elu tsüklilist iseloomu, head õnne, pikaealisust,
viljakust, meelelisust; negatiivse
poolena ka kurjust ja
ebausaldatavust. Seondub Jin (naiselik)
printsiibiga.
Indias
on teada madude kultus enam kui 3000 eKr aastat tagasi. Kosmogoonilistes
müütides kohtame mitmepealist ookeanide vetes lebavat
madu Shesha´t
ja seitsmepealist madu Vasuki´t. Shesha ja Vasuki on nagade, madude keha ja ühe või mitme inimpeaga,
pooljumalike olendite kuningad. Nagad elavad allilmas ja omavad müütide järgi
maagia ja nõiduse saladusi, suudavad
surnuid elustada ja nende välimust muuta.
Maos
nähakse esivanemate hingede kehastust. Maos nähakse kaitset ja
sellega seoses panevad hindud
mõlemale poole välisust ussimärgi. Madu peetakse ka koduloomana.
Mao tahtlik
või kogemata tapmine on suurim patt.
Eriline
seisund on kobral, keda sagedasti näeme koos Shiva ja
Vishnuga.
Maod sümboliseerivad jumaliku kundalini energia ärkamist, igiliikumist, uuestisündi,
viljakust.
Budistlikus mütoloogias tohutu kobra mähkis
end seitse korda ümber Buddha keha ja kaitses teda deemonite, kohutava tormi,
vihma ja tuule eest.
Siingi on teada ja tuntud nagad, kes kontrollivad
vihmasid, jõgesid, järvi ja ka meresid. Nagad valvavad eelkõige väärtusi ja aardeid,
nii materiaalseid kui vaimseid, sageli kaitsevad nad budistlikke tekste.
Kesk-Ameerikas
kummardati
sulismadu, Quetzalcoatl´i,
sajandeid. Atsteegid austasid teda kui tarkusejumalat ja kui inimeste loojat.
Usk sellesse jumalasse on tänapäevani säilinud Mehhikos korade ja huitšolite seas.
Maajade peajumalat Itzamnád kujutati sageli kahepäise veealuse
maona.
Maaja keelerühma kuuluvad tšortid Guatemalas
kummardavad sulismadu, keda nad seostavad kindlate
katoliku pühakutega.
USA-s
Arizonases elavate hopi
indiaanlaste jaoks on maod on nabanööriks, mis ühendab inimolendeid maaga. Nende
loomislugudes tiivuline madu valitses kord kogu maa
üle.
Islami
tõekspidamistes ei soovitata madu tappa, kuna ta võib väga kergesti olla džinn
või mõni muu maskeerunud olend.
Vanad
keldid suhtusid madudesse/ussidesse
positiivselt. Nad nägid maos universaalset iidset tarkust ja teadmisi,
tervenemist ja uuestisündi. Kristluse tulekuga maod muutusid paganluse
sümboliks.
Jörmungandr, Jörmungand, Midgardrimadu
on vananorra mütoloogias oma saba neelav kogu nähtava maailma ümber keerdunud
ürgookeanis lebav maailmamadu. Kui ta oma saba lahti
laseb tuleb maailma lõpp.
Slaavlaste
rahvausu järele omavad maod vaimude omadusi, vägimeeste jõudu, tervekstegevate
rohtude tundmist, suurte varanduste ja elava vee omandamist. Veel arvavad nad,
et madu võib ennast mõnikord ilusakujuliseks noormeheks muuta ja noorte
tütarlaste südamed põksuma panna (Ŕôŕíŕńüĺâ, Ďîýňč÷ĺńęł˙ âîççđѣíł˙ II, 509).
Venelased tunnevad samuti kodumadusid ja toidavad neid
piimaga.
Mordva
usundis on madu
nii headuse kui ka kurjuse sümbol.
Nishkepaz, ersade peajumal loob mao viimasena
ning määras ta elama metsas, soos, maa all, õues, jões, sügavas kaevus või
laudas. Madu kujutatakse mõnikord inimese-taolisena,
vahel ka tiivulise lõõmava inimesi sööva lohena. Loitsudes madu (must, hall,
kännualune) lendab.
Inekui, 7 või 12 päine
ussikuningas on varasemates
müütides kurjade vaimude sümbol, hiljem on tal positiivsem osa. Varasemates
müütides on ta musta värvi, hiljem valge, kuid ta võib olla ka tulekarva.
Lauludes kujutati ussikuningat karmi valitsejana, kes soosib põllundust
ja isegi muretseb põllumehele naise. Müütides käsib madu kütil koju minna ja
põllumeheks hakata. Tema saabumist saadab müristamine.
Pensa oblasti ersadel on nastik siiamaani karjalauda
kaitsja. Mao pea esines traditsioonilistes naiste ja tüdrukute ehetes. Usuti, et
madu mõistab inimkeelt. Uskumuse järgi võis jaanilaupäeva öösel omandada ussikeele. Nõiad võisid seda
kasutada nõiduses. Usuti, et nõiad ise võivad muutuda lohedeks/tulemaoks. Ka
kodukäijaid kujutati lohe kujul korstna kaudu koju saabuvana.
Ersad-mokshad nimetavad Inekuiks salakavalat ja vihast
inimest. Kogemata
mao peale astuja pidi andestust paluma, et vältida
karistust.
Madu
Piiblis
Mao
kirjeldamiseks on Piiblis heebrea keeles kasutatud erinevaid sõnu:
madu, nõid, nõidus,
ennustus
tulemadu,
lõõmav
vaskmadu - Nehustan
draakon, madu,
merekoletis
Leviatan, meremadu,
merekoletis, lohe
Kahjuks meie
pilk ei küüni aegade algusesse, aga tundub, et juba enne maa ja taeva loomist
oli taevane maailm
täis vastuolusid, võitlust ja pingeid. Ilm 12:7 „Ja taevas tõusis sõda: Miikael ja tema
inglid hakkasid sõdima lohega, ning lohe sõdis ja tema inglid. 8 Ta (lohe) ei saanud võimust, ja enam ei
leidunud neile aset taevas.“ Inimese ja meie maailma loomises võib näha soovi
luua midagi täiuslikku, mis oles võinud jääda kurjusest puutumata, aga ei
jäänud. Kurjus oli juba enne
olemas.
Piiblis kohtame madu enamasti negatiivses tähenduses. Loomisloost (1Mo
1:2)
võib
aru saada, et algselt kattis ürg-ookean, ´tehôm´ (sügavik),
kogu loodut. Siin on see veel potentsiaalne, vormitu maailma algaine, mis Looja sõna läbi
peab leidma oma õige koha ja saama kuju. Sellesse jääb aga
mässumeelne vaim ja pimedus, mida tuleb hoida oma piirides ning
valitseda. On avaldatud arvamust, et heebrea ´tehôm´ ja Mesopotaamia ürgalgne jumalanna
Tiamat on omavahel seotud. Tiamati´i kujutatakse kas maona või lohena. Laulik psalmis
(Ps
74:13)
ülistab Jumala vägevust, kes on hävitanud merekoletisi (vt.
ka Js
27:1).
Iiob meenutab meremadu, ´tannîn´i,
, keda Loojal
tuleb valvata (Ii 7:12).
Üldistusena
võiks öelda, et lohe, Leviatani ja tiivulist madu võib
lugeda üheks olendiks, ürgkoletiseks (Js 27:1).
Aga isegi Leviatani kohta on Piiblis öeldud ka häid
sõnu: „Seal ujuvad laevad; seal on Leviatan ,
kelle sa oled valmistanud endale mängima“ (Ps
104:26 ).
Väga
sagedasti esineb uss/madu Piiblis oma looduslikul kujul.
Järgnevalt
näeme me madu Piiblis Eedeni aias (1Ms
3:1). Siin
on kasutatud tema kohta heebrea
keele sõna ´ nāḥāsh ´, mis tähendab madu kõige üldisemalt. Allegooria
lahtimõtestamisel ollakse üldiselt arvamusel, et antud juhul on tegemist maoks kehastunud
Saatanaga. Madu
rakendab oma kavalust ja tarkust
inimeste petmiseks ja eksitamiseks. Siit saab alguse vaen mao ja inimese vahel,
siit saab alguse rikutud täiuslikkus ja sellega kaasnevalt inimese kannatus ja
surm.
Imepärane lugu on
jutustatud Moosese ja Aaroni kepist (2Ms 4:1).
Maha visatud kepp muutub hetkeks maoks. Siin on kasutatud nii
väljendit ´nahash´ kui ka
´tannîn´. Teine väljend tähistab juba draakonit ja merekoletist. Siin on
tahetud näidata Aaroni
ja Moosese üleolekut ja võimu egiptuse jumalate suhtes, eelkõige vaarao kaitsja
Wadjeti üle. Mõlemasse keppi jääb imevägi püsima.
Üheks
rohkesti peamurdmist tekitavaks sündmuseks on vaskmao valmistamine ja selle
ridva otsa seadmine Moosese poolt. Selle mao kohta on kasutatud väljendit
´neḥōshet nāḥāsh´,
mis sõna-sõnalt tähendab vasest valmistatud madu. See madu saab erinimetuse
´Nehustan´.
Sellel maol on imettegev võime. Iisraellasi tabas
kõrbes rohkearvuliste mürgiste madude surmatoov rünnak. Kes aga vaskmao peale
vaatas see jäi elama. Nehustan´i austamine jätkub ka peale Iisraeli kõrberännakut.
Arvatavasti oli mao kuju asetatud templi hoovi usus, et sellel on võim parandada
haigustest, mõjutada viljakust. See kestab kuni kuningas Hiskija
(
ca 725-698 e.Kr)
mao hävitada laseb (2Kn
18:4
).
Jh
3:14 Jeesus annab
mõista, et mao ülestõstmine kõrbes sümboliseerib
tema enda ristiletõstmist.
Nii
ongi hilisemas interpretatsioonis kõrbe vaskmaos nähtud ka Kristust ristil.
Ja, kes iial Tema poole vaatab jääb
mao, Saatana, hammustusest hoolimata elama.
Johannese
Ilmutuseraamat räägib meile suure
ürgmao viimsetest võitlustest. Siin on Saatan
selle ürgmaoga kokkusulanud
(Ilm
12:9).
Nii
Vana- kui Uue Testamendi tekstides on võrreldud inimlikku kurjust ja pahesid mao
mürgiga, mis võib kahjustada või lausa
tappa.
Mao
tarkust tuuakse eeskujuks apostlitele (Mt 10:16).
Jüngritele antakse meelevald madude üle (Lk
10:19; Mk 16:18; Ap 28:3).
Algristikoguduse
aegades kirjeldab Hippolytus Roomast (170-235 pKr)
ofiite ehk maokummardajaid kui kristlaste-gnostikute
sekti.
Mao
kummardamine seostub siin Moosese poolt kõrbes valmistatud vaskmaoga. Nii Hippolytuse kui
ka hilisemate sõnavõtjate meelest on siin kiriku õige õpetuse suhtes tegemist
hereesiaga.
Kristlikus
kunstis, kui kujutatakse madu ristil, siis sümboliseerib see Jeesust. Kui
kujutatakse madu risti all, siis kujutab see lüüasaanud
Saatanat.
Keskaegsetel
skulptuuridel naine toidab rinnal
kahte madu-pahet, luxuria (lõbu,
lust) ja voluptas
(nauding).
Laialdaselt on
leidnud kristlikus kunstis kajastamist St Georg´i
(püha Jüri)(ca 300 pKr) võitlus
mao/lohe/draakoniga ehk siis Saatanaga. Legendis on tegemist kohutava
meres elava, maad laastava
draakoniga, kellele tuleb iga päev ohverdada. Alguses lambaid, seejärel
poegi ja tütreid. Lõpuks tuleb loosi tahtel draakonile ohvriks tuua kuningatütar
St. Margaret. Oma teekonnal satub ohvripaika st. Georg, kes kuningatütre
päästab. Võitluses teeb St. Georg
mõõgaga draakoni üle ristimärgi ja
alistab selle seejärel odaga. Taltsaks muutunud haavatud draakon viiakse linna, kus ta hiljem
hukatakse.
St. Georgi kujutatakse valgel hobusel ratsutava rüütlina. Tema
atribuutideks on oda ja alistatud
draakon.
Populaarne
pühakute hulgas ja ka kunstis on St. Margareta´t
Antiookiast (ca III/IV saj. pKr). Raamatus ´Kuldne legend - St.Margareta elu´ jutustatakse, kuidas Saatan teda kohutava draakoni
kujul ründab ja tahab õgida. Margareta teeb tema üle ristimärgi ja Saatan kaob
koheselt. Teisal on öeldud, et
draakon neelab ta tervelt alla. Siingi Margareta teeb ristimärgi ja
draakoni kõht lõhkeb, Margareta tuleb välja tervelt ja vigastamata. St Margareta
sümboliteks on alistatud draakon,
rist, raamat, kroon, palmioks.
St.Patrick
(ca 400-461 pKr). Legendi järgi kaasneb tema tulekuga Iirimaale Jumalast antud
ime, et kõik mürgised roomajad ja mürgised maod lahkuvad Iirimaalt.
St.
Patrick´i sümboliteks on piiskopisau, kolmeleheline
ristikhein, raamat, üks või enam madusid tema jalge ees.
Piiskopisau
sümboliseerib Jumalast antud autoriteeti,
juhtimise meelevalda, head karjast ; kui sellel on madu, siis on mõeldud
sellega mao tarkust, millega
piiskopid oma karja peavad juhtima.
Ida-ortodoksi kirikutes kasutatakse kahe mao
kujutisega piiskopikeppi. Kahe mao näol on antud mõte, et headust tuleb kaitsta
ja edendada, kurjust talitseda ja kaotada. Üks madu on Moosese kõrbe madu, keda
on tõlgendatud ka kui Kristuse algkuju ; teine madu on Kristuse poolt võidetud Saatan, keda tuleb vaos hoida. Ühes neist on elu,
teises surm.
Lääne-Nigula
kiriku-käsikirja järele on seitsmendas ja üheksandas põrgus maod, kes kesknädalati ja reedeti mitte-paastujaid ja sakramendipõlgajaid
piinavad, aga ka neid, kes vaeseid, leski ja vaeslapsi ei aidanud (Õp.
E. Selts, Map. IX, 219).
Mürgistel madudel on
osa ka tänapäeva kristlikus maailmas mõnes sajas USA Nelipühi kiriku Oneness harus. Mõned kogudused on ka Kanadas ja Kolumbias. Usulise motiivina lähtutakse
siin Uue Testamendi kirjakohtadest
Mk 16:17-18 ja LK 10.19, kus on
öeldud, et mürgised maod ei saa kahju teha tema jüngritele. Jumalateenistuse
osaks on mürgiste madude käitlemine, mis peab tõestama usku ja näitama üleolekut
Saatanas ja kurjast. Seadusega on madude käitlemine neil keelatud, kuna on teada ka
surmajuhtumeid, kuid vaatama kõigele riitus püsib.
Madu
eesti usundis
Gobelään
„Ussikuningas“, Oskar
Kallise
kavand (1915)
Madudest
kohtame Eestis rästikut ja nastikut ja mao kujulist sisalikku,
vaskussi.
Säilinud pärimused ja esemelised leiud tõendavad, et madudel on
olnud oluline koht meie rahva uskumustes. Maole
omistati erilist tarkust, maagilisi võimeid ja kaitsvat väge.
Saaremaal usuti uss söövat päikesekiiri. Arvatakse, et valge ussi liha söömine
võib anda teada kõik maailma asjad ning tulevikku,
küpsetatud maosüdame vere maitsmine pidi andma võime mõista
linnukeelt. Kes
teab ussisõnu, võib madusid käsutada ja ravida maohammustusi.
Legendides on
erilisel kohal ussikuningas, kes
kukeharja sarnast harja või kuldkrooni kannab. Ta on teistest tunduvalt suurem
ja vägevam.
Rahvas uskumuses on, et madude
kuninga harja söömine või krooni kättesaamine annab kõiketeadmise
ja väe võimatuid asju korda saata.
On avaldatud arvamust, et tegelikult võiks olla
ussikuningas Eesti vapiloom.
Üks vanimatest leidudest on
Narva jõe äärest Tõrvalast leitud põdrasarvest voolitud kiviaegne
rästikukuju. Rästiku kolmnurkset kirja leiame muinasaegsetel ehetel ja hilisemates
kirjades tekstiilil ja puit esemetel.
Soomest, Järvensoust on leitud hästi säilinud puust voolitud ca 53cm
pikkune madu, mida hinnatakse ca 4400 aasta vanuseks. Arvatakse , et see võis
olla šamaani kepp.
Eestis võib leida ohvrikive-ussikive, millede peal võib
äratunda inimkäega kujundatud ussi
kujutist.
Kiievi-Vene
Nestori kroonikas (850-1110) on
kirjutatud:“ Samal
ajal sündis, et keegi mees Novgorodist läks tšuudide (eestlaste) sekka ja tuli
siin teadmamehe juurde, soovides saada teada oma
tulevikku. See, vastavalt oma tavadele, hakkas kutsuma kuradeid oma kotta. Novgorodlane istus sama maja lävepakul, teadmamees aga lamas
transis ja kurat oli võtnud tema
üle võimust. Teadmamees seejärel tõusis ja ütles mehele Novgorodist: “Jumalad ei
söenda ligi tulla, kuna sa kannad sümbolit, mida nad
kardavad“. Novgorodlane siis vaagis iseendas risti
üle, mida ta kandis ja läks ja pani risti väljaspoole maja. Teadmamees seejärel alustas uuesti
kuradite kutsumist ja need raputasid teda ja andsid teada, milleks võõras oli
tulnud (võõra tuleviku). Siis novgorodlane uuris teadmamehelt, miks kuradid kardavad
risti, mida ta kandis. Teadmamees vastas:“ See on taevase jumala märk, keda meie
jumalad kardavad“. Seejärel novgorodlane küsis: “Kes
on tema jumalad ja kus nad elavad?“
Teadmamees vastas:“ Sügavikkudes; nad on välimuselt mustad, tiivulised ja
sabaga. Nad tõusevad üles taeva alla kuuletuma teie jumalatele. Sest teie inglid
elavad taevas ja kui keegi teie inimestest sureb nad kantakse üles taevasse. Aga
kui keegi meie omadest lahkub ära, siis kantakse ta alla sügavikku meie jumalate
juurde.“
Antud teksti tuleb siiski võtta teatud reservatsioonidega. Arvestada
tuleb sellega, et see on kristluse apologeedi, munk Nestori, poolt kirja pandud. Tema kirjelduses on
eesti jumalad muutunud pigemini mustadeks deemoniteks. Ilmselt on siin tahetud
tuua ka hea näidet sellest, mis juhtub sinuga, kui sa paganlikke jumalaid
usud.
Vähemalt
osaline kinnitus krooniku sõnadele, mis puudutab alla sügavikku minekut, on Küllike Kaplinski artiklis ´Taara,
lendmadude kuningas?´: “Enne ristiusku usuti siinmail elu jätkumist pärast
surma. Arvati, et inimene muudab vaid asukohta – kolib maa alla, kus ta vajab
kõike seda, mida ta viimati maa peal kasutas.“
Adam
Bremenist XI sajandil oma kroonikas nimetab saart Aestland (arvatakse, et tegemist on Saaremaaga). Ta ütleb,
et selle elanikud austavad draakoneid ja tiivulisi olendeid, kellele nad
ohverdavad kaupmeestelt ostetud inimesi. Ohver peab olema veatu, et draakon seda
tagasi ei lükkaks.
Teadet
ei saa jätta tähelepanuta arvestades, et veel XI sajandil toodi Uppsala templis
ülerootsilistel
ohvripidustustel inimesi ohvriks.
Rootsi aga ei asu meist mitte liialt kaugel ja ilmselt oli just saarlastel parem
võimalus laiemaks suhtlemiseks.
Läti Hendrik oma
kroonikas teab rääkida, et Virumaal olevat sündinud saarlaste suur jumal, keda kutsutakse Tharapitaks ja kes sealt Saaremaale olevat lennanud.
1428.
aastal heidavad kirikuvõimud Liivimaa põliselanikele ette, et need usuvad
looduse jõusse, ohtlikesse olenditesse, äikesesse, keda peavad enda
jumalaks, austavad madusid, usse ja puid.
Dionysius
Fabricius kirjutab 1610. aastal: “Samuti
peeti pühaks maduusse, keda nad pidasid oma kodudes ja kes olid niivõrd taltsad
ja kodustatud, et ei teinud viga inimestele ega loomadele, nii et isegi lapsed
nendega mängisid: seda kommet peetakse tänini paljude juures, kus magatakse
ussidega ühes ja samas voodis või asemel." Kodumaod
elasid toas, mõnikord aga ka laudas, aidas, või maja lähedal
kivihunnikus. Neid
toideti tavaliselt piimaga ja hoiti hoolega, et õnn ei kaoks majapidamisest ja
et kodu oleks kaitstud .
Tundub, et see komme on visa kaduma ja kestab läbi
sajandite. Christian Kelch´i 1695. aastal ilmunud Liivimaa ajaloost
loeme:“ Nii
leidus veel väheste aastate eest üsna palju neid, kes salaja pidasid ja toitsid
oma kodudes madusid ja ei lubanud, et keegi noile viga teeks, olles kindlalt
veendunud, et sinatsed toovad nende majja erilist õnne
ja edenemist."
1826
olnud ühel Saare meremehel laevas kastike kaasas, madu sees. Meremees kinnitas,
et niikaua kui madu laevas, mehe käsi hästi käib. Madu hankida talle ikka
parajat tuult ja varjata õnnetuse eest /Luce, Wahrheit und Muthmassung, 1827/.
Veel
1926. aastal kirjutab J.M.
Eisen oma raamatus ´Eesti vana
usk´: “ Võnnus
viidud risti-neljapäeval kodumadude jaoks ohvrikivile ohvreid, kas esimest võid,
või villaseid sukki, või kindaid. Aastat risti-neljapäevast teise aasta sama
päevani kutsutud „kodumaokeste“ aastaks. Võõraski ei tohtinud kodumadusid tappa,
sest siis oleksid kariloomad kärvanud. Endised kodu-ussid erinenud praegustest
madudest; endised olnud kas valged või vahakarva.“
Uss
on eesti usundis hingeloom. Usuti, et inimese
hing elab pärast surma edasi looma, linnu või putukana. Mürgita ussides on läbi
sajandite nähtud surnute siirdhingi. Thomas Hiärn
(XVII saj.)
oma kroonikas räägib vanade eestlaste hingede maa peal käimisest üheskoos
madudega. Madusid peeti veel Hiärni ajal majade kaitsevaimudeks
majausside/koduusside
näol.
Ilmselt
kristluse mõjul on uss saanud rahva
hulgas ka negatiivse tähenduse. Nõelussis nähakse Saatana loomingut, teda on nimetatud kurja vaimu teenriks.
Lubatakse, et kes ussi tapab saab seitse/üheksa pattu andeks.
Ussi
kasutatakse ohtrasti rahvameditsiinis. Ussirohi ja
-tõmmis pidid andma abi kõiksuguste hädade vastu. Ussituhka tarvitati paha sõna,
kurja silma ja üleaisalöömise vastu. Praetud maoliha on peetud arstirohuks rumaluse
vastu.
Nii
mõnigi kord on madu rahvasuus raha-augu või ärapeidetud varanduse hoidjaiks.
Madu tänapäeva
sümboolikas
Üheks
levinumaks sümboliks tänapäeval on Asclepiuse kepp
selle ümber põimunud ühe maoga kui meditsiini sümbol.
Teine, sagedasti
kaasajal ettetulev sümbol on caduceus, kahe maoga
tiivuline kepp. See on sümbolina kasutuses kaubanduses. USA-s kasutatakse seda
meditsiinis.
Madu ise on logona
kasutuses väga erinevates organisatsioonides esindades iidset jõudu,
tarkust, võimekust muutumiseks, kestvust.
Mao
sümbolit me kohtame veel ehetes, tätoveeringutes, jms. Siingi tähendab madu
kaitset, tarkust, spirituaalset transformatsiooni, seksuaalsust, viljakust,
tervenemist, paendlikku jõudu, igavikulisust, kundalini.
Guru Indiast, Swami
Sivananda defineerib kundalini: “ Kundalin, mao väe
müstiline tuli, on ürgalgne energia e. Shakti, mis uinuvas olekus
on igas kehas, asudes Muladhara
juurtśakras“ (tśakra on energia/väe keskus).
Samas on maol ka
tänapäevas negatiivseid tähendusi.
Maos nähakse salakavalust,
kahekeelsust, kurjust, mürgisust, valelikkust, ebausaldatavust. Kõnekeeles
kasutatakse väljendit ´madu´ kellegi kohta, kui keegi meenutab eelpool toodud omadusi. Madu rinnal
soendama, kedagi ekslikult kui sõpra
usaldama.
LISA
Madu
Piiblis kirjakohtade järgi:
1Ms
3:1 Aga madu/´nāḥāsh´/oli kavalam kõigist
loomadest väljal, kelle Issand Jumal oli teinud, ja ta ütles naisele: «Kas Jumal
on tõesti öelnud, et te ei tohi süüa mitte ühestki rohuaia puust?» 2 Ja naine vastas maole/´nāḥāsh´/: «Me sööme küll
rohuaia puude vilja, 3 aga selle puu viljast, mis on keset aeda, on Jumal
öelnud: Te ei tohi sellest süüa ega selle külge puutuda, et te ei sureks!» 4 Ja
madu/´nāḥāsh´/ütles naisele: «Te ei
sure, kindlasti mitte, 5 aga Jumal teab, et päeval, mil te sellest sööte,
lähevad teie silmad lahti ja te saate Jumala sarnaseks, tundes head ja kurja.» (
Strong-H5172; TWOT
-1347,1348 hbr.k. ´nāḥāsh´ madu; nõid, nõidus, ennustus).
1Ms 3: 13 Ja Issand Jumal küsis
naiselt: «Miks sa seda tegid?» Ja naine vastas: «Madu /´nāḥāsh´/pettis mind, ja ma
sõin.» 14 Siis Issand Jumal ütles maole/´nāḥāsh´/: «Et sa seda tegid,
siis ole sa neetud kõigi koduloomade ja kõigi metsloomade seas! Sa pead roomama
oma kõhu peal ja põrmu sööma kogu eluaja! 15 Ja ma tõstan vihavaenu sinu ja
naise vahele, sinu seemne ja tema seemne vahele, kes purustab su pea, aga kelle
kanda sa salvad.»
1Ms
49:17 Daan on madu/´nāḥāsh´/teel, rästik
raja peal, kes salvab hobuse kandu, nõnda et ratsanik kukub
selili.
2 Ms
4:1 Ja Mooses vastas ning
ütles: «Aga kui nemad mind ei usu ja mu sõna ei kuula, vaid ütlevad: Issand ei
ole ennast sulle ilmutanud?» 2 Siis Issand küsis: «Mis see on, mis sul käes on?»
Ta vastas: «Kepp.» 3 Ja tema ütles: «Viska see maha!» Ta viskas selle maha ja
see muutus maoks/´nāḥāsh´/. Ja Mooses põgenes
selle eest. 4 Ja Issand ütles Moosesele: «Siruta oma käsi ja haara temal
sabast,» - ja ta sirutas oma käe ning võttis temast kinni, ja see muutus ta
pihus kepiks - 5 «et nad usuksid, et sulle on ennast ilmutanud Issand, nende
vanemate Jumal, Aabrahami Jumal, Iisaki Jumal ja Jaakobi Jumal!» 8 «Kui nad sind ei
usu ega kuula su sõna esimese imeteo põhjal, siis nad usuvad teise imeteo
sõnumit. 17 Ja võta kätte see
kepp, millega sa imetegusid teed!» (Kindla sihitlusega antakse kepile mao kuju – meelevald vaaro mao üle
ja Saatana üle)
2 Ms
7:9 «Kui vaarao räägib
teiega ja ütleb: Tehke mõni tunnustäht!, siis ütle Aaronile: Võta oma kepp ja
viska vaarao ette, siis see muutub maoks /´ tannîn´/ !» 10 Siis Mooses ja
Aaron läksid vaarao juurde ja tegid nõnda, nagu Issand oli käskinud. Aaron
viskas oma kepi vaarao ja ta sulaste ette ja see muutus maoks /´tannîin´
/. 11 Aga vaaraogi
kutsus targad ja nõiad, ja Egiptuse võlurid tegid oma salakunstidega ka
sedasama:12 igaüks neist viskas oma kepi maha ja need muutusid
madudeks/´tanniin´/; aga Aaroni kepp neelas nende kepid ära. (Strong
H8577 ,
hbr.k. ´ tannîn´
draakon, madu, merekoletis).
4 Ms
21:6 Siis Issand läkitas
rahva sekka mürgiseid madusid /´śārāp
´/ ja need salvasid
rahvast ning Iisraelis suri palju rahvast. 7 Siis rahvas tuli Moosese juurde ja
nad ütlesid: «Me tegime pattu, et rääkisime vastu Jumalale ja sinule. Palu
Issandat, et ta võtaks meilt ära need maod/´nāḥāsh´/!» Ja Mooses palvetas
rahva eest. 8 Ja Issand ütles Moosesele: «Tee enesele madu/tulemadu/´śārāp
´/ ja pane see ridva
otsa, siis jääb elama iga salvatu, kes seda vaatab!» 9 Ja Mooses tegi
vaskmao/´neḥōshet
nāḥāsh´/ ning pani selle
ridva otsa. Kui siis madu/´nahash´/ oli salvanud
kedagi, aga too vaatas vaskmadu/´neḥōshet nāḥāsh´/, siis ta jäi
elama. (Strong
H8313,hbr.k ´śārāp´ tulemadu,
lõõmav).
5Ms
8:15 Kes juhtis sind
suures ja kardetavas mürkmadudega /´śārāp/ ja skorpionidega
/´nāḥāsh´/ kõrbes, põuases
paigas, kus ei olnud vett, kes laskis sulle vett voolata
ränikivikaljust.
5Ms 32:
33 Nende vein on
lohemürk
/´ tannîn´ /
,
rästikute /´peten´ / ohtlik mürk.(
Strong
H6620, hbr.k. ´peten´ mürkmadu, rästik)
2Kn 18:4
Tema kõrvaldas
ohvrikünkad, purustas sambad, raius maha viljakustulbad ja pihustas vaskmao
/´neḥōshet nāḥāsh´/, mille Mooses oli
teinud; sest kuni nende päevadeni olid Iisraeli lapsed suitsutanud sellele; seda
kutsuti Nehustaniks.
(Strong H5180, hbr. k.
´neḥushtān´ vaskmadu Nehustan) ( kuningas Hiskija ajal 725-698
e.Kr.)
Õp
23:31 Ära vaata veini,
kuidas see punetab, kuidas see karikas sädeleb, hõlpsasti sisse läheb: 32 see
salvab viimaks maona /´nāḥāsh´/ ja mürgitab otsekui rästik /ṣipʿōnî/!
(Strong H6848,
hbr.k. ´ṣipʿōnî´ rästik, basilisk).
Õp 30:
18 Kolm asja on mulle
väga imelised, jah, neli on, mida ma ei mõista: 19 kotka tee taeva all, mao
/´nāḥāsh´/ tee kalju peal, laeva tee keset merd ja
mehe tee neitsi juurde.
Kg 10:
8 Kes augu
kaevab, langeb ise sinna sisse, ja kes müüri maha kisub, seda salvab madu
/´nāḥāsh´/
.
Kg
10:11 Kui madu /´nāḥāsh´/
salvab, enne kui on lausutud, siis pole
lausujast mingit kasu.
Ii
3:8 Vandugu teda
päevaneedjad, kes on valmis leviatanit
/´liwyātān´/
äratama! (Strong H3882,
hbr.k. ´ liwyātān´
leviatan, meremadu, merekoletis, lohe)
Ii
7:12
Kas
ma olen meri või meremadu /´ tannîn´/ , et sa paned mu
üle valve?
Ii
20:12
Kuigi kurjus on
ta suus nõnda magus, et ta peidab selle oma keele alla,
13 kuigi ta
säästab seda ega loobu sellest, vaid hoiab seda keset
suulage,
14 muutub ometi
tema roog ta kõhus madude /´peten`/ mürgiks ta
sisikonnas. 16 Ta imes
madude mürki, ussi keel tapab ta. ( Strong H6620,
hbr.k. ´peten´ mürkmadu, rästik). (kurjus
kui madude mürk)
Ii
26:13 Tema hingusest
selgib taevas, tema käsi torkab läbi põgeneva mao /´nāḥāsh´/
.
Ii
40:25 Kas sa saad Leviatani /´
liwyātān´/ õngega välja
tõmmata.
Ps
58: 5
Neil on mürki
nagu ussi /´nāḥāsh´/
mürk, nagu kurdil rästikul /´peten`/, kes oma kõrvad kinni topib, 6 et ta ei kuuleks
lausujate häält, osava võluri võlumist.
Ps
74: 13
Sina lõhestasid
oma võimusega mere kaheks, sina lõid katki lohede /´ tannîn´/
pead vete peal. 14 Sina
purustasid leviatani /´ liwyātān´/ pead, sa andsid
need söögiks meresõitjale rahvale.
Ps 91:
13 Sa astud üle
lõvide ja rästikute /´peten`/, noored lõvid ja lohed /´ tannîn´/
sa lömastad.
(kes
Kõigekõrgema kaitse all elab)
Ps 104:26 Seal ujuvad laevad; seal on leviatan
/´
liwyātān´/ ,
kelle sa oled valmistanud endale mängima.
Ps
140:3 Kes
mõtlevad kurja oma südames ja iga päev õhutavad võitlusi!
4
Nemad teritavad oma keelt nagu madu /´nāḥāsh´/
;
rästikumürk ʿakshûb
on nende huulte all. (Strong
H5919, hbr.k.
´akshûb´ mürkmadu, nõeluss,
rästik)
Js
11:8
Imik mängib rästiku /´peten`/ uru juures
ja võõrutatu sirutab käe mürkmao /´ṣipʿōnî´/ koopasse.
Js
14:29
Ära rõõmusta, sina Vilistimaa, et
murtud on vits, mis sind lõi! Sest mao /´nāḥāsh´/
juure
seest tuleb välja rästik /´ṣepaʿ/
ja tema vili on tule-madu
/´śārāp´ /. (Strong H6848, hbr.k. ´ṣepaʿ
mürkmadu).
Js
27:1
Sel
päeval nuhtleb Issand oma terava, suure ja tugeva mõõgaga Leviatanit, põgenevat madu /´nāḥāsh liwyātān´ / ja Leviatanit,
keerdunud madu /´nāḥāsh liwyātān´ /, ja tapab meres
oleva lohe /´ tannîn´ /
.
Js
30: 6
Ennustus
Lõunamaa Jõehobu kohta: Läbi häda ja viletsuse maa, kust on pärit ema- ja
isalõvid, mürkmaod /´ ʾepʿâ´/ ja lendmaod
/ ´śārāp´/ , viivad nad
eeslite seljas oma rikkused ja kaamelite küürudel varandused rahvale, kellest ei
ole kasu. (Strong H660 , hbr.k. k. ´ ʾepʿâ´ rästik).
Egiptuse
kohta).
Js
34:14 Kurjad vaimud
kohtuvad seal sortsidega ja sikujalgne paharet hüüab seltsilist. Tõesti, seal
viibib tont ja leiab enesele puhkepaiga.15 Seal pesitseb süstmadu (noolmadu)
/´qippôz.´/, muneb, haub
pojad välja ja kogub oma varju alla. Tõesti, sinna kogunevad raisakotkad, igaüks
oma paarilisega.
(Strong
H7091, hbr.k.
´qippôz´ noolmadu, süstikmadu; suur
öökull) (Jesaja ennustus Eedomi kohta. Süstmao tähendus ei ole selge, on tõlgitud ka
kui suur öökull.)
Js
59: 5
Nad
hauvad mürkmao /´ṣepaʿ/ mune ja koovad
ämblikuvõrku; kes sööb nende mune, see sureb, ja katkivajutatust poeb välja
rästik / ´ ʾepʿâ´/.
(Iisraeli
kohta).
Js
65:25
Hunt ja tall käivad koos karjas,
lõvi sööb õlgi nagu veis ja mao / ´nāḥāsh´/
toiduks on põrm: ei tehta paha ega kahju kogu mu pühal mäel, ütleb
Issand.
Jr
8:17
Sest vaata, ma läkitan teie sekka
madusid /´nāḥāsh´/,
mürkmadusid /´ṣepaʿ/,
kellesse ei mõju lausumine, ja need salvavad teid, ütleb Issand. (Võimalik
on lausumine madude vastu.)
Jr
51: 34
«Nebukadnetsar, Paabeli kuningas, on mind neelanud,
kimbutanud, kõrvale pannud nagu tühja astja; ta on mind neelanud nagu
lohe
/´ tannîn´/
,
on täitnud oma kõhu minu maiuspaladega, ja on mind ära ajanud.
Am
5:19
See on, nagu keegi põgeneb lõvi
eest, aga temale tuleb vastu karu; või nagu keegi tuleb kotta, nõjatub käega
seinale, aga madu /´nāḥāsh´/
salvab teda.
Am
9: 3
Kuigi nad poeksid peitu üles Karmeli tippu, ma otsiksin ja võtaksin nad ära ka
sealt; ja kuigi nad läheksid mu silma eest varjule mere põhja, käsiksin ma maol
/´nāḥāsh´/
neid sealgi salvata.
Mi
7: 17
Nad lakuvad põrmu nagu madu /´nāḥāsh´/,
maa roomajate sarnaselt.
Mt
3: 7
Aga
kui ta nägi palju varisere ja
sadusere ristimisele tulevat, ütles
ta neile: «Rästikute /´echidna´
/
sugu, kes teid on hoiatanud põgenema tulevase viha eest? (Strong G2191, kr.k. ´echidna´ mürkmadu.
rästik)
Mt
7:10
Või
kui ta palub kala, ent ta annab talle mao /´ophis´/?
Lk 11:11 Aga missugune isa teie
seast, kellelt poeg palub kala, annaks talle kala asemel mao/´ophis´/?
(Strong G3789, kr.k. ´ophis´
madu).
Mt
10:16
Vaata,
ma läkitan teid nagu lambaid huntide keskele. Olge siis arukad nagu maod
/´ophis´ /
ja tasased nagu tuvid!
Mt
12: 34
Teie
rästikute /´echidna´
/
sugu, kuidas te võiksitegi rääkida head, kui te olete kurjad? Sest suu räägib
sellest, millest süda on tulvil. (Strong G2191, kr.k. ´echidna´
rästik.)
Mt
23: 33
Te
maod /´ophis´ /
, te rästikute /´echidna´
/
sugu, kuidas te võiksite põgeneda
ära põrgu kohtust?
Mk
16: 18
tõstavad
paljaste kätega üles mürkmadusid /´ophis´
/,
ning kui nad jooksid midagi surmavat, ei kahjustaks see neid; haiged, kellele
nad panevad käed peale, saavad terveks
Lk
3: 7
Johannes
ütles nüüd rahvale, kes oli tulnud, et lasta ennast temal ristida: «Rästikute
/´echidna´
/
sugu, kes teid on hoiatanud põgenema tulevase viha eest?
Lk
10: 19
Vaata,
ma olen andnud teile meelevalla kõndida madude /´ophis´
/
ja skorpionide peal ja vaenlase kogu väe peal ja miski ei tee teile iial
kahju.
Jh
3:14 Ja
nõnda nagu Mooses ülendas kõrbes vaskmao /´ophis´
/,
nõnda peab ülendatama Inimese Poeg-
Ap
28:3
Aga
kui Paulus oli korjanud kokku hulga hagu ja asetanud lõkkesse, tuli sealt
palavuse tõttu välja mürkmadu /´echidna´
/
ja hakkas tema kätte kinni.4 Kui
umbkeelsed nägid seda elukat tema käe küljes rippuvat, ütlesid nad üksteisele:
«Kindlasti on see mees mõrtsukas, keda õigluse jumalanna ei luba elada, kuigi ta
on merest pääsenud.» 5 Tema aga raputas eluka tulle ega tundnud mingit
viga.
Rm
3:13 Nende
kurk on lahtine haud, nende keeled kavaldavad, nende huulte all on
maomürk.
(Strong G785, kr.k. ´aspis´ väike väga mürgine madu).
1Kr
10:9
Ärgem ka kiusakem Issandat, nagu mõned neist kiusasid ning hukkusid madude
/´ophis´
/
läbi.
2Kr
11: 3
Ma kardan aga, et nõnda nagu madu /
´ophis´/pettis
Eevat oma kurikavaluses, nii rikutakse ka teie lihtne ja puhas Kristusest
arusaamise võime.
Ilm
9: 19
Hobuste meelevald oli nende suus ja nende sabades, sest nende sabad olid madude
/
´ophis´/, sarnased, neil olid pead ning nendega nad
tegid kahju. ( Strong G3700, kr.k. ´ophis´ madu).
Ilm
12: 3
Taevas sai nähtavaks teine tunnustäht, ennäe: suur tulipunane
lohe /´drakōn´/,
kellel oli seitse pead ja kümme sarve ning ta peadel seitse peaehet. 4 Ta saba
pühkis ära kolmandiku taevatähti ning viskas need maa peale. Ja lohe
/´drakōn´
/
seisatas naise ees, kes oli sünnitamas, et niipea kui ta on sünnitanud, süüa ära
ta laps. 7
Ja taevas tõusis sõda: Miikael ja tema inglid hakkasid sõdima lohega
/´drakōn´/,
ning lohe
/´drakōn´ /
sõdis ja tema inglid. (Strong G1404, gr.k. ´drakōn´
draakon
)
Ilm
12:7
Ja taevas tõusis
sõda: Miikael ja tema inglid hakkasid sõdima lohega /´drakōn´ /, ning lohe
/´drakōn´ /
sõdis ja tema inglid. 8 Ta (lohe) ei saanud võimust, ja enam ei
leidunud neile aset taevas. 9 Suur lohe /´drakōn´ /
heideti välja,
see muistne madu /´ophis´
/,
keda hüütakse
Kuradiks ja Saatanaks, kes eksitab kogu ilmamaad - ta heideti maa peale ja tema
inglid heideti koos temaga.
Ilm
12:13 Kui
lohe
/´drakōn´ /
nägi, et ta oli heidetud maa peale,
siis ta kiusas taga naist, kes oli toonud ilmale poeglapse. 14 Aga naisele anti kaks suure kotka tiiba,
et ta lendaks kõrbesse paika, kus teda toidetakse üks aeg ja kaks aega ja pool
aega, eemal mao /
´ophis´/
palge eest. 15
Ja madu /
´ophis´/
purskas oma suust naisele järele vett otsekui jõe, et teda jõevooluga ära
uhtuda. 16 Maa aitas naist, avades oma suu ning neelates ära jõe, mille
lohe
/´drakōn´ /
purskas välja oma suust.17 Ja
lohe
/´drakōn´ /
vihastas naise peale ja läks sõdima
nendega, kes olid jäänud üle naise soost, kes hoiavad tallel Jumala käske ning
kellel on Jeesuse tunnistus. 18 Ja ta jäi seisma mere liivale.
Ilm
13: 2
Ja metsaline, keda ma nägin, oli pantri sarnane ning ta jalad olid otsekui karul
ning ta suu oli nagu lõvi suu. Lohe
/´drakōn´ /
andis temale oma väe ja oma trooni ja
suure meelevalla. 4
ning nad kummardasid lohet
/´drakōn´ /
, et ta metsalisele oli andnud
meelevalla, ning nad kummardasid metsalist ja ütlesid: «Kes on metsalise sarnane
ja kes suudab temaga sõdida? 11
Ma nägin maast üles tulevat teist metsalist, sel oli kaks sarve otsekui tallel
ning ta rääkis nagu lohe
/´drakōn´ /
.
Ilm
16: 13
Ja ma nägin, et lohe
/´drakōn´ /
suust ja metsalise suust ja valeprohveti
suust tuli välja kolm rüvedat vaimu otsekui konnad.
Ilm
20:2 Ja ta võttis kinni lohe /´drakōn´ /
, selle muistse
mao, kes on Kurat ja Saatan, ning aheldas ta tuhandeks
aastaks.
Mao
kirjeldamiseks on Piiblis
kasutatud heebrea
keeles erinevaid
sõnu: madu, nõid, nõidus,
ennustus
tulemadu, lõõmav
vaskmadu - Nehustan
draakon, madu,
merekoletis
leviatan, meremadu,
merekoletis, lohe
mürkmadu, rästik
rästik, basilisk
mürkmadu, nõeluss,
rästik
mürkmadu
noolmadu,
süstmadu ; on tõlgitud ka kui suur öökull
Kasutatud
allikad:
Eesti
Piibel, 1999 (programm)
Piibli konkordants, 3 osa, Jüri Henno,
1995
Punamütsike
ja sisalikud, Mihhail Lotman , 2013
Hebrew-English
interlinear Old Testament, 2015 (WordSearch)
Greek-English interlinear New
Testament, 2014 (WordSearch)
Strong´s talking Greek_hebrew dictionary, 2010
(WordSearch)
Theological wordbook of the Old Testament (TWOT), 2007 (WordSearch)
Scofiled C.L. Topics, 2012 (WordSearch)
Knaurs lexicon der symbole, Dr. Hans
Biedermann, 1998
Wörterbuch der Symbolik, Manfred Lurker,1991
Wörterbuch
biblischer Bilder und Symbole, Manfred Lurker, 1990
Lexicon der Symbole, Udo Becker, 1998
Lexicon alter Symbole, J.C. Cooper,
1986
Das grosse Buch der Heiligen, München, 1994
The Golden Legend – Life of St.
Margaret, by Blessed Jacobus
de Voragine, 1275/1931
Snake Symbolism & Meaning &
the Snake Spirit Animal, K.M. Stanton , 2023
Ouroboros Meaning & Symbolism, K.M.
Stanton, 2024
Fabulous
Creatures, Mythical Monsters and Animal Power Symbols,
Cassandra Eason, 2008
The Russian Primary Chronicle, Laurentian text, tõlge - Georgetown University, 1953
Folklore.ee
Wikipedia
WWW
©
Andres Mäevere