Meenutage tema tehtud imetegusid, tema imetähti ja tema huulte
kohtuotsuseid!
/Ps 105:5/
Kirikuaasta algus ja lõpp ei lange kokku tsiviil-aastaga.
Kirikuaasta algab 1. advendipühaga ja lõpeb Igavikupühapäeva e.
Surnutemälestuspühaga. Kirikuaasta on ülesehitatud kiriku kõige olulisemaid
tähtpäevi silmas pidades. Peamise osa moodustavad selles Kristuse elu-,
surma- ja ülestõusmise sündmused.
Läbi kogu kirikuaasta on koguduse jaoks olulise
tähtsusega pidulik sündmus pühapäev. Kolmandas
käsus, on öeldud : "Pea meeles, et sa pead hingamispäeva
pühitsema!" Alguses peavad kristlased koos juutidega sabatipäeva-laupäeva
kui hingamispäeva. Kusagil I saj. lõpust saab aga kristlaste jaoks, neid
juutidest eristades, pühapäev pühitsetud päevaks. Nii ei ole see lihtsalt
pühapäev, vaid püha päev, kus tullakse ühiselt kokku
jumalateenistusele Kristuse ülestõusmist mäletades, Jumala Sõna
kuulates, sakramentidest osasaades,.. palveks, tänuks ja
kiituseks.
Kirikuaasta
suuremad pühad on Jõulud,
Ülestõusmispühad ja Nelipühad. Ajaliselt mahuvad nad aasta esimesse
poolde. Jõulusid, Ülestõusmispühi ja Nelipüha peetakse kahel päeval
esimese pühana ja teise pühana. Varem peeti ka kolmandat püha, mis
tänapäeval on aga juba ärajäänud.
Kirikuaasta kordub meie jaoks ikka- ja jälle.
Küllap selleks, et need olulised sündmused meil elavalt meeles püsiksid ja et me
ikka- ja taas tohiksime olla nendes ise osalised. Traditsiooniliselt
kuulub suurte kirikupühade juurde ettevalmistav aeg. Nii eelneb Jõulupühadele
neli advendiaja pühapäeva.
Advent tähendab tulekut, saabumist. Seega on advendiaeg
Kristuse tulemise ootuse aeg. Vanas kiriku traditsioonis on aeg enne suuri
pühasid paastu aeg. See on aeg, mis on antud igaühele järelemõtlemiseks
oma südames, kas me oleme valmis, et Kristus tuleb meie juurde,
mitte ainult saabuvates Jõuludes, vaid ka oma taastulemises maailma aja täis
saades.
Advendiajas on kirikus katted
violetset värvi, mis sümbolina tähistab kahetsust ja
meeleparandust.
Advendiajal on kauniks tavaks saanud süüdata
advendiküünlad - esimesel pühal üks, teisel kaks, ...kuni Pühas Jõuluõhtus
süüdatakse kirikus ja kuusel kõik tuled näidates sellega, et Jeesuse sünniga
saab valgus kogu oma täiuse ja väe.
Igal advendipühapäeval on oma sisu ja
tähendus. Üldiselt tähistavad 3 esimest pühapäeva sissejuhatust kogu
kirikuaastasse ja üksnes viimane pühapäev on vahetu sissejuhatus Jeesuse
sünnile. Kreeka kirikus nimetataksegi ainult seda viimast pühapäeva enne
Jõulusid pühapäev enne Kristuse sündi.
Mõned võimalikud
tähendused:
Esimene advendipühapäev räägib meile sellest, et Kristus on tulnud , et võtta
enda peale kannatused meie lunastamiseks; Kristus on tulnud
alanduses.
Jumalateenistust sissejuhatavad algussalmid,
introitus, selles pühapäevas ütleb:" Hõiska Jeruusalema tütar! Vaata sinu
Kuningas tuleb sulle, õige ja tema saadab abi. Valmistage kõrves Issanda teed,
tehke lagedal maal maantee tasaseks meie
Jumalale.
Teine advent kuulutab, et Kristus tuleb taas viimsel
kohtupäeval; ta ilmub oma väes ja aulisuses kohut mõistma maailma rahvaste
üle.
Introitus: Tõelised ja õiged on Sinu
kohtuotsused. Jeruusalem ..ära karda.Sest vaata su Õnnistegija tuleb. Vaata tema
palk on tema juures.
Kolmas advent tunnistab Kristusest, kes oma maapealses
elus on võtnud olla kõikide teenija; räägitakse elu otstarbest ja
vajalikkusest vaimus. Selles pühapäevas meenutatakse Ristija Johannest kui tee
ettevalmistajat Kristusele.
Neljas advent räägib Kristuse sündimisest lihas, tunnistab
Kristusest kui tõelisest inimesest ja on eraldi pühendatud Jumalaema
Maarjale.
Püha Jõuluõhtu, 24. detsember - Kristuse sündimise püha
algus. Altarikatted kirikus on valged. Valge tähistab värvide
sümboolikas rõõmu, tänu, puhtust, valgust, valgustatust. Küünalde
tuled tähistavad Kristust kui tõelist valgust, mis valgustab igat inimest; nii
nagu pööripäeval looduses, nii on vaimses maailmas valgus võitnud
pimeduse. Igihalja kuuse rohelus räägib kristlikust lootusest, elu
igavikulisusest Jeesuse läbi.
I - II Jõulupüha , 25. detsember
Kõige varasem teadaolev Jõulupüha pühitsemine
25. detsembril on teada Roomas aastal 336.
Uusaasta
päev, 1.jaanuar - Jeesusele
nimepanemise päev.
Jeesus (hbr. Joosua) - tähendab
Jumal on päästja ;
Kõik meesterahvad tuli juudi tava kohaselt
ümberlõigata; see oli vaieldamatuks eelduseks kuulumiseks Iisraeli
laste hulka.
Kristuse Ilmumise
Püha (Epiphanias)-
Kolmekuningapäev ,
6.jaanuar
Siin ilmub Kristuse au esimest korda
paganatele. Sellega seoses tähistatakse samal päeval sageli ka
misjonipüha.
epiphaneia (gr. k) - epifaania, (jumala) ilmumine
Piibel jutustab sellest sündmusest
Tuhkapäev, paastuaja algus, 46 päeva enne
Ülestõusmispühi
Algab ettevalmistav aeg Kristuse
Ülestõusmispühale. Vahetult enne tuhkapäeva on Vastlapäev, kus veel kõik lõbu on
ohtrasti esindatud ja lubatud. Tuhkapäevast saavad altari katted taas violetse
värvi. On aeg mõelda oma osa üle Kristuse kannatustes ja surmas, oma
valmisolekust ülestõusnud Kristusega ilmsi kohtuda. Selles aitab meid vaikne
mõtisklus, palve ja paastumine. Paastumise on nagu katsekiviks, kas
me suudame ikka oma vaimu läbi ihu kontrollida ja käsutada; ja alles
siis kui me suudame loobuda lihtsatest asjadest - nagu näiteks
lihast, ja kärarikastest pidustustest paastuajal
- võime me loota, et suudame ohvrit tuua ja loobuda ka suurtes
asjades, mis on takistuseks meie hingeõndsusel.
Katoliku traditsioonis raputas piiskop siin
tuhka patukahetseja pähe märgiks, et inimene tuhk ja põrm on (1 Mo
Palvepäev - kolmapäev, mis vahetult järgneb esimesele
paastuaja pühapäevale. Peapiiskopi karjasekiri. Kogudusele loetakse ette
10 käsku Mo 20:
Paastumaarjapäev e. Issanda kuulutamispüha - Ingel Gabriel ilmub
Maarjale ja kuulutab talle ette Jeesuse sündi temast
/
Palmipuudepüha - Kristuse pidulik tulek Jeruusalema (Mt 21:1-11;
Siit edasi algab suur e. vaikne
nädal, milles jõuab Kolgatal lõpule Kristuse kannatusteekond.
Vaiksel nädalal ei peeta pulmi ega ei korraldata suuri avalikke
pidustusi.
Esmaspäev - Jeesus puhastab templi rahavahetajatest ja
kaubitsejatest (Mt
Teisipäev - Jeesus on koos oma jüngritega Õlimäel. Siin ta
kuulutab ette Jeruusalema hukku ja räägib märkidest, mis kaasnevad
Kristuse taastulekuga ja sellega kaasneva Jumala Suure Kohtupäevaga.
Variserid püüavad Jeesust sõnadega lõksu meelitada.
Kolmapäev
- Juudas Iskarot avaldab
valmisolekut Jeesus 30 hõbeseekli eest äraanda.
Suur
Neljapäev - Jeesus on siin koos veel kõigi oma 12 jüngriga, et süüa
paasatalle koos nendega. Õnnistades leiba ja veini oma risti löödava
ihu ja valatava vere sümbolitena seab Jeesus Püha Õhtusöömaaja.
Juudas lahkub söömaajalt, et minna Jeesust
äraandma.
Jeesus palvetab Ketsemani aias (Mt
26:36-46). Jeesuse vangistamine.
Liturgiline värv
violetne.
Suur Reede - Jeesus lüüakse kahe röövli vahele Kolgata mäel risti.
Tema pea kohale naelutatakse silt ladina, kreeka ja heebrea keeles -
`I.N.R.I. = J.N.R.J. `- (lad.k.) Jesus Nazarenus Rex Judaeorum
- Jeesus naatsaretlane juutide kuningas. Jeesuse surm.
Liturgiline värv - must. Must sümboliseerib
leina, surma, enesealandust, maailmast ärapöördumist, maailma edevuse ja
tühisuse ärasalgamist.
Vaikne
laupäev - Jeesuse ihu puhkab hauas.
Kristuse
Ülestõusmispüha - Kõige vanem ja auväärsem püha kristlikus kirikus.
Kristus on võitnud surma ja Saatana. Rist olles kaetud ülestõusmise
kirkuse ja kuldse säraga saab siit peale võidu, taevase rõõmu,
ülestõusmise ning igavese elu märgiks.
Rahvasuus kannab Ülestõusmispüha ka nimetust
Lihavõttepüha, kuna sellega lõpeb pikk paastuaeg. See on kalendri suhtes liikuv
püha ja pühitsetakse esimesel pühapäeval peale esimest täiskuud, mis
langeb kevadise pööripäevale või järgneb sellele. Langeb 22.märtsi kuni
25. aprilli vahele.
Algselt on iga pühapäev Kristuse
ülestõusmise meenutamine ja pidulik tähistamine. Eraldi suure pühana on
teada Ülestõusmispüha tähistamisest kristlaste seas alates 2.
sajandist.
Liturgiline värv -
valge.
Piiskopid saatsid kogudustele Ülestõusmispühaks
oma läkitused.
Kristuse Taevaminemispüha - 40 päeva peale Ülestõusmispüha. Jeesus lahkumine, ta
võetakse üles taevasse /Lk 24:51/.
Püha Vaimu väljavalamise
püha ehk Nelipüha, rahva keeles ka Suvistepüha, 50 päeva peale
Ülestõusmispüha. Tähistatakse
Liturgiline värv - punane.
Sümbolina tähistab punane Püha Vaimu, nelipühi tuld, armastust,
usku, usuinnukust, kannatust, martüüriumi, tugevust, väge,
auväärsust, kohkumatust.
Kolmainu Jumala
püha - kaks nädalat peale
Taevaminemispüha. Kui me Jõuludes mõtleme Jumalale eelkõige kui sündinud Jumala
Pojale, Kristusele; Nelipühades Jumalale kui Pühale Vaimule, siis Kolmainupühas
me mõtleme Jumala peale tema kolmainu täiuses Isas Pojas ja Pühas
Vaimus.
Jaanipäev - Ristija Johannese
sünnipäev, 24 juuni.
Traditsioonina peetakse sel päeval enamuses Eestimaa kogudustes ka
Surnuaiapüha.
Lõikustänupüha - harilikult oktoobrikuu teisel pühapäeval. Selle püha
mõte tuleneb VT-st, 2Mo
Usupuhastuspüha -
reformatsioonipüha , 31. oktoober. Sel päeval naelutab Dr. Martin Luther
ajaloolise pärimuse järgi oma kuulsad 95 teesi Wittenberi lossikabeli
välisuksele. Luther mõistab neis teravalt hukka katoliku kiriku praktika
müüa patukahetsuskirju. Välised teod ei kata kinni inimese süüd, kahetsus
oma süü üle peab tulema südamest ja ainult Kristus on see, kelles ja kelle
läbi meil on andeksandmine. Kiriku tõeline rikkus ei ole
raha ega kaunid hooned, vaid kõige püham evangeelium Jumala aulisusest ja
armust.
31. oktoober on luterliku kiriku sünnipäev.
Siia juurde kuulub luterliku kiriku hümnina M.Lutheri laul "Üks kindel
linn ja varjupaik".
Hingedepäev, 2.november -rooma katoliku kirikus alates XI sajandist
kui kõikide surnute mälestuspäev. EELK-s alates viimastest aastakümnetest
tähistatud samal eesmärgil.
Igavikupühapäev,
Surnutemälestuspüha - kirikuaasta
viimane pühapäev, viimane või eelviimane pühapäev novembris. Räägib meile
sellest, et mitte ainult aeg meie kätes, vaid ka kogu maailma aeg jõuab kord
lõpule. Aegade lõpus seisab Suur Kohtupäev, kus surnud äratatakse
üles ja tehakse otsus maailma rahvaste üle - kes meist on kutsutud
Jumala paremale käele, et pärida igavene elu ja tema
kuningriik.
Kiriku
nimepäev - kiriku nimipühaku või siis kiriku sissepühitsemise
päev.
Paljudes kirikutes leiavad tähistamist ka
kogu eesti rahvale olulised
tähtpäevad nagu: Eesti Vabariigi aastapäev - 24.
veebruaril, Võidupüha - 23. juunil, emadepäev - maikuu 2.
pühapäeval, rahva küüditamist mälestav leinapäev
- 14.juunil,..
Andmed kirikuaasta ja pühade kohta saame me
EELK poolt igal aastal väljantavast kirikukalendrist. Siit leiame ka
soovitatud kirjakohad igapäevaseks Piibli lugemiseks.
Veel on hea teada, et meie ja Õigeusu kiriku
pühad ei lange ajaliselt kokku. See tuleneb sellest, et Õigeusu kirik lähtub
vanast juliuse kalendrist, mis on 14 päeva hilisem uuest gregoriuse
kalendrist.
©Andres Mäevere