Eks
te tea, et te olete Jumala tempel ja teie sees elab Jumala
Vaim !
/1Kr
Jeesust ja tema jüngreid me kohtame templis ja
sünagoogides. Esimesel kolmel sajandil algristikogudus peab oma ühiseid
jumalateenistusi kodudes/Ap
Peale kristliku usu tunnistamist ühena
lubatud uskudest a. 313 ehitatakse järgneva 50 aastaga üle kogu
Rooma impeeriumi hulgaliselt kristlike kirikuid. Põhikujult on need
kas piklikud või ümber keskpunkti sümmeetriliselt
kujundatud.
Basiilika, Vana-Kreekas valitseja ametikoda, Roomas
turu- ning kohtuhoone, saab üheks eeskujuks kirikute
ehitamisel. See on tavaliselt pikliku põhiplaaniga samba- või
piilariridadega löövideks jaotuv hoone, mille kesklööv on külglöövidest
tunduvalt laiem ja nii palju kõrgem, et saab valgust külglöövide katusest ülemal
olevaist aknaist. Eestis on basiilikana ehitatud linnakirikuid ja erandina
Urvaste kirik.
Sageli ehitati kirik ristikujuline olles
tavapäraselt suunatud oma pikkiteljega ida-lääne suunas, nii et altari osa jääks
ida suunda. Ida poolt tõuseb valgus-päike. Kirikuid on ehitatud läbi aegade väga
uhkeid ja väga lihtsaid. Kirikute ehitamisel taheti anda Jumala auks parim ja
kauneim, mida suudeti. Kuid samas kumas selle juures juba päris alguses läbi
soov jäädvustada kiriku ehitajana ka oma nimi aulisena ajalukku. Eriti keskaja
linnad võistlesid omavahel, kellel
on suursugusem pühakoda-katedraal.
Kiriku juurde kuulub tänapäeval enamasti
torn. 1Mo 11 räägib meile Paabeli torni ehitamisest. Siin on
see inimese kõrkuse ja auahnuse sümbol, kes tahab selle torniga
taevasse tõusta. Esimestest tornidest kirikute juures on meil
teateid ca V saj. Süürias. 820 jõuab kirikutorn
Lääne-Euroopasse. Algselt seisab torn kirikust eraldi ja on mõeldud
kellatornina. Hiljem ühendatakse see kirikuhoonega. Torn võib olla pikk ja
sihvakas; nii näiteks kuulus Oleviste kiriku torn 1450 aaastal
oma 159 meetriga Lääne-Euroopa kõrgeimate tornide hulka ; praegu peale
mitmeid välgutabamusi ja põlemisi on Oleviste kiriku torni kõrgus 123.7 m .
Aga torn võib olla ka päris madal ja kumerate vormidega. Torni otsas
on rist ja kui risti seisab kera peal, siis sümboliseerib see, et
Kristus valitseb üle maailma. Osadel kirikutel, eriti vanal Liivimaal, on
kirikute tornide otsas kukk. Kukk tuletab siin meelde, nagu kord
Peetrusele, "Ära salga..." ; ka on kukk
ärataja ning koidukuulutaja.
Tallinna Toomkiriku torni tipus on puhkev
lootoseõis, meenutades Jeesuse ema, neitsi Maarja puhtust, ning Reigi kiriku
tornis on liiliaõis.
Kiriku tornis asuvad kirikukellad.Varasemad teated kirikukellade olemasolust pärinevad VI saj. lõpust. Kellad on valatud pronksist või valmistatud terasest. Tavapäraselt kaaluvad kellad sadu kilosid kuni tonne. Maailma suurim kell on valatud Moskva kremli jaoks 18.saj alguses ja kaalub 200 tonni. Kahjuks on sellel tulekahjus tükk küljest murdunud.
Iga kell
on oma kindla tooniga ja kannab enamasti endal pühakirja salmi, mis on
tema kutseks ja sõnumiks.
Kellade ülesanne on kutsuda inimesi
jumalateenistusele ja palvusele, olla palvekelladeks, tänu- ja
rõõmukelladeks...kellasid helistatakse ka eriliste sündmuste puhul - sõja
või muu hädaohu korral, rahu saabumisel, hingekellana,
matusekellana, pulmakelladena,...
Seoses
jumalateenistusega helistatakse kellasid tund aega enne
jumalateenistuse algust, pool tundi enne jumalateenistuse algust ja
jumalateenistus algab kellade helistamisega. Kirikupalve ajal lüüakse
palvekella. Jumalateenistus lõpeb kellade helistamisega.
Kiriku torni juurde võib kuuluda
kell-ajanäitaja. Mõnelpool on see varustatud ka veel uhke
kellamängu ja liikuvate figuuridega, mida saab näha ja kuulda, kui kell täis-
või pool- või isegi veerandtunde lõõb. Kui kell veel suhteliselt
haruldane ja kallis oli, siis oli tornikell vaeste
ajanäitaja.
Kirikusse sisenedes me jõuame läbi eesruumi
pearuumi. Sisenenud kirikusse seisata hetkeks austusest selle koha vastu.
Selles või mõnes teises kirikus on palvetanud ka sinu esivanemad. Nad on siin
ristitud, laulatatatud, maetud,...meenuta seda.
Pearuumis jäävad meile silma altar, kantsel,
Kooriruum on pearuumi osa, kus seisab altar ja mis on määratud
vaimulikule. Keskajal paiknes siin ka laulukoor. Koguduse ruumist eraldab
seda, näiteks Tallinna Toomkirikus, triumfi- e. võidukaar. Tavaliselt
on kooriruum üldruumist mõne astme võrra kõrgem ja eraldatud
koorivõrega. Kaasajal muutub võrega eraldamine üha sümboolsemaks.
Altar on religioonis ürgvana ja selle lihtsam
vorm võis olla ka üks kivi /1Mo 28:18/. Alataril on kõige
kesksem koht ja tähendus kirikus. Varem asetses altar seina, kuid on
tänapäeval tulnud seina äärest eemale, nii et liturg teenib
altari taga seistes. Vanemas traditsioonis teenib liturg altari ees
seistes. Liturgia käigus pöördub ta vaheldumisi Jumala ja rahva
poole.
Altar asub tavaliselt kiriku idaseinas.
Päike kui valgus tõuseb idast. Seepärast on ida poole pööratud ka
valguseotsijate silmad. Jeesus ütleb:"Mina olen maailma valgus".
Katoliku ajal oli altar ehitatud massiivse
kinnise kirstuna, mida kattis suur kiviplaat e. mensa. Altaris ausid
pühad reliikviad. Tänapäeva altarid on enamasti valmistatud puust või kivist
eelistatuna lauakujulisena. Altar on ümberringi kaetud kirikuaastale vastavat
värvi kattega ja pealt valge linaga. Altari kohal asub altarimaal või
skulptuur, mis enamasti kujutab Kristust, Maarjat, apostleid, kiriku
nimipühakut või mõnda sündmust Pühakirjast. Algselt on altar olnud
suhteliselt madal kuuptahukas või laud. Altari taga asunud aptsiisi aknast
langes Ülestõusmise varahommikul tõusva päikese valgus altarile. XIX saj. tulid
altarile juurde kõrged pseudogooti kaunistused, mis siiani paljudes meie
kirikutes on säilinud.
Kesksel kohal altaril on krutsifiks s.o. rist
Jeesuse kujuga, tähistamas tema ohvrit ristil. Alati on altaril Piibel - elav
Jumala Sõna. Kui Piibli kõrval seisavad kahelpool 2 küünlajalga põlevate
küünaldega, siis sümboliseerib neist parempoolne (koguduse poolt
vaadatuna) käsku ja vasakpoolne evangeeliumi . Enamasti
seisab altaril veel küünlajalgu ühe kuni seitsme haruga. Kolmeharuline
küünlajalg kolme küünlaga sümboliseerib Kolmainsust; samas saame näha neis
kolmes leegis usku, lootust ja armastust. 7-haruline
küünlajalg, menora, juutidelt ülevõetuna tähistab täiust, Jumala
ligiolekut, maailma loomist 7 päevaga kusjuures keskmine küünal on sabati
päev; 7 kordne on päikese valgus Messia ajal /Js 30:26/; aga samas
võib siin näha 7 kontinenti 7 taevast, mida Jumala valgus juhib.
Kristlik; 7 Püha Vaimu andi, 7 voorust, Maarja seitset valu,... Altarile
asetatakse ka mälestus- ja tänupalve küünlaid. Armulaua jagamisel on
siin armulauariistad - karikas punase veiniga, pateen e. taldrik
armulaualeibadega (oblaatidega), enamasti ka kann veini jaoks, oblaatide toos.
Enne armulauaandide pühitsemist on need kaetud linikuga.
Sageli seisavad altaril lilled. Need
kaunistavad altarit aga kui need on toodud koguduse liikmete poolt, siis on need
märk nende poolsest tänust ja kiitusest Jumalale.
Oma algses mõttes on altar ohvritoomise
paik. Meie tänane ohver koosneb palve ja tänuohvrist. Altaril toimub Püha
Õhtusöömaja andide pühitsemine.
Kantsel asub traditsiooniliselt pearuumis vasakul pool.
Kuid on ka erandeid, näiteks Rõuge ja Kanepi kirik, kus kantsel asetseb
pearuumis paremal pool. Kantsel on Jumala Sõna kuulutamise paik. Sellele
auväärsele ülesandele vastavuses on kantsel enamasti kunstiliselt
rikkalikult kaunistatud. Kantsli kohal asub vari mis mis on sinna pandud eelkõige
akustilistel eesmärkidel. Sama eesmärki teenib kantsli kõrgendatud asend. Aga
samas on see ka viide Jeesuse mäejutlusele, kus Jeesus istub üleval kõrgel
mäel ja rahvale kuulutab ja ka mõte sellest kuivõrd Jumala Sõna on
ülem meist.
Lugemispult asub kooriruumis reeglina paremal pool. Kui
pühakirja lektsioone loevad jumalateenistusel koguduseliikmed või nad osalevad
kirikupalves, siis teevad nad seda puldist.
Lisaks kantslitele on kirikutes olemas
kõnepult, väike kantsel. Neid kasutavad diakonid ja
jutlustajad.
Orelit on nimetatud pillide kuningaks. Euroopas seati
kirikusse
Nagu igale uuele asjale oli ka orelile alguses
vastaseid. Kuni oreli tulekuni juhtis koguduse laulu köster või
eestlaulja. Kui kirikusse paigaldati
Oreli kaunilt kujundatud prospekti taga
seisavad viled nagu sõdurid reas, suurematel orelitel on neid tuhanded
. Kõrge tooniga viled algavad mõnest sentimeetrist, sügavad
bassid ülatuvad ulatuvad aga samas üle 10 meetri.
Osa viledest on valmistatud puust, osa inglistina ja
seatina sulamist koosnevast vilemetallist. Tööpõhimõttelt on vilesid kahte
sorti - huulviled, mis töötavad nagu pajupill ja keelviled, milles tekitab
heli õhuvoolus vibreeriv metallkeel. Viled on koondatud registritesse. Igal
registril on erinev iseloom - näiteks on registritena olemas flööt-,
pasun-,metsasarv-, trompet-, subbass-,... Registrite rohkus lisab orelile
kuulsust ning vägevust ja annab muusikaliselt suuremad
väljendusvõimalused. Suurima registrite arvuga maailmas on Wanamaker´i
Orelirõdu, uuemal ajal kannab ka nimetus koor, kooripealne,
koorirõdu. Ehitatud oreli paigutamiseks. Samas kasutusel
laulukooride, ansamblite, solistide poolt jumalateenistuses
laulmisel.
Enamasti seisab kiriku pearuumis aluse
peal ristimisvaagen, mida kasutatakse ristimistalituse
läbiviimisel. Varem oli selleks otstarbeks ühtne massivne
ristimiskivi , mis paigutati pearuumi peaukse kõrvale, kus toimus ka
ristimine. Sellega rõhutati, et ristimine on värav kogudusse. Kui see kivi on
kaheksanurkne, siis viitab see sellele, et Jeesus sai nime kaheksandal
päeval. Hiljem viidi ristimiskivi üle
kooriruumi.
Käärkamber e. sakristeia on kiriku altari osa külge ehitatud
väike ruum jumalateenistust pidava vaimuliku ja tema
abiliste jaoks.
Kirikus esinevast sümboolikast
võib mõnelpool näha silma kolmnurga sees, mis tähistab Jumalat kui
Kolmainsust, tema ligiolekut, kõiketeadmist ja kõige
nägemist.
Sambad on vankumatuse, kandva jõu ja
väe sümbolid; 12 sammast viitavad apostlitele; 7 sammast on
tarkusesambad /Õp 9:1/, viidates samas Püha Vaimu seitsmele
annile.
Tavalisel pühapäeval on tekstiilkatted kirikus
rohelist värvi. Sümbolina tähistab roheline lootust, elu, kasvu; Jumala
tarkust ja ligimesearmastust. Roheline on jumalalaste värv, kes
haljendavad nagu õlipuu Jumala kojas /Ps 52.10/
Kui kiriku uks on avatud, siis tähendab see, et
igaüks võib sellest uksest sisse astuda. Selleks ei pea olema
selle koguduse liige; vaata ja kuula julgelt, mida seal tehakse ja
räägitakse. Tingimata tuleks väljalülitada mobiiltelefon. Pildistamiseks peaks
küsima luba koguduse esindajalt.
Kirikus ei kanna mehed mütsi. Vanast ajast on
teada tava, et keegi ei tohtinud viibida kuninga juuresolekul kübara või
mütsiga. Nii teeme ka meie austusest taevase kuninga vastu.
Kiriku ukse juures või laululehtede kõrval on
korjanduskarp või -taldrik. Kui sul on võimalik siis toeta oma
annetusega kogudust. Igaüks andku nii, nagu ta süda on lubanud, mitte
nördinult või sunnitult, sest Jumal armastab rõõmsat andjat./2Kr
9:7/
©Andres Mäevere