Ladina rist 
e. Kannatuse rist  (Passion crux, Crux immissa )

Kristuse kannatuste ja surma rist Suures Reedes; Ülestõusmispüha hommikus saab uue tähenduse kui uue elu , ülestõusmise ja lootuse märk.

Aastal 326 Constantinus  I ema, keisrinna Helena, kinnitab, et ta on leidnud Jeruusalemmas Kristuse ristilöömise tõelise risti. Siit peale saab ladina rist eelistuse teiste kristlike sümbolite ees.

Crux Immissa – ’sisse asetatud ’,  tähendab lihtsalt risti, mille vertikaalsele osale on ülaosas horisontaalse täisnurga all sisse asetatud põikpuu. 

Crux Capitata - ’rist koos peaga’.

 


Salemi = Jeruusalema rist 

Ajalooline paavsti rist. Kaasaegne paavsti rist erineb sellest põikpuude asetuse ja pikkuse osas.
Erinevad tähendused:
1. Paavsti kolmekordne roll – kultuse juht, õpetaja, kristliku kogukonna juht.
2. Paavsti kolmekordne religioosne autoriteet – Rooma piiskop, Lääne patriarh, St. Peetruse järglasena  peaapostel.
3. Paavsti võim ja vastutus – ajalik, vaimne, materiaalne.
Lisatud on kolmas ekstra põikpuu üle kahe põikpuuga peapiiskopi või patriarhi risti.
4. Kolm teoloogilist voorust – usk, lootus, ligimesearmastus.
5. Püha Kolmainsus.

 

 


Patriarhi rist
e. Peapiiskopi rist, tuntud ka kui  Pealiskirjaga rist (Titulus cross)


Saadi ristile kinnitatud süüplaati tähistava põikpuu lisamisega.
Algselt seisis süüplaadil: ’Jeesus Naatsaretlane, juutide kuningas’ heebrea, ladina ja kreeka keeles (tänapäeval seisab seal enamasti ladina k. lühend: ’INRI’ = Jesus Nazarenus Rex Judaeorum või kreeka k. lühend ’INBI’ = Iesous o Nazoraios o Basileus ton Ioudaion).
Seda risti kasutavad ka kardinalid.


Erinevad tähendused
:

1. Esimene põikpuu tähistab Jeesuse Kristuse surma, teine tema ülestõusmist.

2. Esimene põikpuu sümboliseerib Bütsantsi imperaatori ilmalikku võimu ja teine põikpuu tema vaimulikku võimu. IX saj. kasutasid seda risti poliitilise sümbolina Bütsantsi kleerikud ja misjonärid.

 

      

 

                   

  

              


Vene-õigeusu  rist

Kolme põikpuuga rist.
Ülemine põikpuu on Kristuse süüplaat. Kolmas, alumine viltune põikpuu tähistab Kristuse jalgealust tuge. Jalgade tugipuu asetseb kallakuga paremalt vasakule. Vasak pool tähistab halba röövlit, kes läks alla põrgusse, parem pool head röövlit, kes läks üles paradiisi.


Paavsti rist
Kolm põikpuud sümboliseerivad siin paavsti kolme rolli: Rooma piiskop, Lääne patriarh ja püha Peetruse järglane.

 


Apostlite rist
,  Treflée, Botonée või Katedraali rist.
Kolm ringi iga haru tipus sümboliseerivad Kolmainsust.

 

       

        

 

    

 

         


Tau rist, Antoniuse rist, Vana Testamendi rist, Egiptuse rist, Advendi rist, St. Franciscuse rist e. pühendumise rist, Prohvetliku ennustuse rist
 

Sümboliseerib palveränduri keppi ja sõna Theos (Jumal) esitähte.

St. Antonius uuristas  selle risti oma rüüsse. St. Franciscus kasutas tau märki  kui oma signatuuri. Praegu kasutusel kui frantsiskaanide ordu sümbol.

 


Kopti ankh
, mis kujunes enne algupärast kopti risti Egiptuse kristlastelt.


Algne Kopti rist


Oli kasutusel Egiptuses. 

Selle algne kuju võib olla mõjutatud egiptuse ankh sümbolist, mille varased egiptuse kristlikud gnostikud  adopteerisid.

Kopti kiriku jaoks ring sümboliseerib Jumala igavikulist ja jäävat armastust ristimärgiga kui selle tunnistusena ringi keskel. Samas on ring Kristuse ausära ja ülestõusmise märk.

 

  

 

         

 

            


Kopti rist 
Väike ring, millest väljuvad neli ühepikkust joont ja T-kujuliselt painutatud joont nurkadest, mis tähistavad Jeesuse risti löömiseks kasutatud naelu.


Uus kopti
rist  on praegu kasutusel Kopti Ortodoksi Kiriku poolt ja Kopti Katoliku Kiriku poolt Aleksandrias.


Armeenia rist
e. Õitsev rist

 

 

            

 

               


Kreeka rist, (
tuntud ka kui Crux immissa quadrata)

Kreeka ristis  sümboliseerivad  neli haru  nelja evangelisti: Matteust, Markust, Luukat ja Johannest ning nelja evangeeliumi võrdsust.

Kreeka risti kasutasid rohkesti varased kristlased.

Praegu kasutab seda peamiselt õigeusu kirik.

 


Keldi rist  
on tavapärane Iirimaal kirikutes ja surnuaedades.

Tegemist on keldi kristluse sümboliga, mis võib olla vanem, kui ristiusk ise. See rist mängis tähtsat rolli keldi kunstis  sümboliseerides päikest ja igavikku.


Andrease rist   (Crux decussata)

Andreas ei pidanud end vääriliseks surema sama kujuga ristil, millel suri Jeesus. Sarmaadid lõid ta risti selle kujuga ristile.

Kasutusel Ðoti rahvuslipul ja Venemaa mereväelipul, kutsutakse ka Vapiristiks.

       

          

 

       

 

   

 
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmdnrATSfcqamyKha4MIyp1kbZHpne5WAs5sEtU9D_mLVvLvluaQ


Püha Peetruse rist

Väidetavalt löödi Peetrus risti pea alaspidi, sest ta ei pidanud end selle vääriliseks, et teda hukataks samal viisil kui Jeesust. Peetruse risti seostatakse alandlikkusega. Püha Peetrusele pühendatud kirikute tornid kannavad sageli Ladina risti asemel Peetruse risti.

Tänapäeval seostatakse Peetruse risti mõnikord antikristuse ja satanismiga, kuna väidetavalt sümboliseerib tagurpidi rist kristluse põhitõdede pea peale pööramist. Peetruse risti selline tähendus pole kooskõlas kristliku traditsiooniga.


Maarja rist

Katoliiklaste poolt traditsioonilise ladina risti kasutamine sümboliseerimaks katoliiklaste pühendumist neitsi Mariale.

 


Labarum ,
tuntud ka kui Kristuse monogramm - Hii-Roo, Constantinuse rist.

Kristogrammi üks varajasemaid vorme. Kujundatud suurtest kreeka tähtedest X (hii) ja P (roo), kreeka sõnast XPIΣTOΣ. Lisatud on kreeka tähestiku esimene ja viimane täht, alfa ja omega, kui kõige algus ja lõpp.

 

 

       

          

 

           
   

 

            


Krutsifiks
(ladina keeles cruci fixus= ristilöödu) on ristilöödud Jeesuse kujutis.

Krutsifiks on kristluse üks olulisemaid sümboleid.

Vanimad ristilöödud Kristuse kujutised pärinevad 6. sajandist pKr.

Reliikviakrutsifiksid hakkasid levima 7. sajandil, laua- ja altarikrutsifiksid levisid alates 10. sajandist; altari oluliseks osaks kujunes krutsifiks 13. sajandil. Sümboliseerib lunastust Kristuse ristisurma kaudu. Varasel keskajal kujutati ristilöödud Kristust elavana ja triumfeerivana. Aja jooksul ristilöödu kujutamine aga muutus: näiteks gooti stiilis krutsifiksil on Kristus kas surnud või piinarikkalt surev. Tõenäoliselt pärineb krutsifiks Rooma impeeriumi aladelt.

 


Kolgata rist

Kolm astet sümboliseerivad Kolgata mäge või siis usu   kasvu, mida lähemale me jõuame ristile.

 

 


Altarikrutsifiksid


          

         


       
              

 

    
       


St. Toomase rist
e. Mar Toomase rist

Traditsioon omistab sellise risti kuju St. Toomasele, India apostlile.

Reeglina puudub  sellel ristil Kristuse kujutis.
Risti sümboolika:
1. Kristuse kujutise puudumine räägib, et haud oli tühi ja ülistab Kristuse ülestõusmist.
2. Õiekujulised otsad sümboliseerivad töövilju ja elu.
3. Lootos risti all sümboliseerib Indiat. Hindu traditsioonis kõik, mis on asetatud lootosele on heaendeline.
4. Kolm astet  risti alumises osas sümboliseerivad Kolgatat.
5. Tuvi risti ülaosas sümboliseerib Püha Vaimu. See on Vaim, kes äratas Jeesuse surnuist üles ja annab häid andeid usus kindla kiriku üle.

Kasutusel Süüria Malabar’i Katoliku Kirikus, austatud kõikide  toomakristlaste poolt.

 


Madu ristil

Madu ristil sümboliseerib Kristust.

Kui üldiselt on madu Piibli käsitluses salakavaluse, kurjuse ja kiusatuse sümbol, siis antud juhul on ilmne seos Vana Testamendiga, kus Jumal Moosesele ütleb: Tee enesele madu ja pane see ridva otsa, siis jääb elama iga salvatu, kes seda vaatab.  Mooses tegi vaskmao ning pani selle ridva otsa. Kui siis madu oli salvanud kedagi, aga too vaatas vaskmadu, siis ta jäi elama ( 4Mo21:8-9).

 Uues Testamendis viitab Johannes oma evangeeliumis samale loole: Ja nõnda nagu Mooses ülendas kõrbes vaskmao, nõnda peab ülendatama Inimese Poeg, et igaühel, kes usub, oleks temas igavene elu
(Jh 3:14-15)

Madu risti all sümboliseerib lüüasaanud Saatanat.

 


Poolkuuga rist

Rist  üle poolkuu ilmub Ivan IV ajal XVI saj. Venemaal ja Ukrainas  seoses Kaasani vallutamisega. See tähistab Venemaa võitu türklaste üle, kristluse võitu islami üle.

 

    
      Jerusalem Cross 2.png

 

                  


         
Caravaca relic cross


Jeruusalema rist

Jeruusalemaga ristisõdade ajal oli see esimese Jeruusalema ladina valitseja Godfray Bouillon’i ja Jeruusalema kuningriigi vapimärk.

Rist moodustub neljast tau ristist ja neljast kreeka ristist igas sektoris. Algselt on asetsenud kuldne rist hõbeda taustal.

Selline metallide  asetus on heraldikas ebatavaline.

Üheks selgituseks on, et idee aluseks on võidu psalm 68.13, kus tuvide tiivad on kaetud hõbedaga ja nende tiivasuled kullaga.

Teised näevad selles sümbolis Godfray alandlikku meelt ja viitavad viiele Kristuse haavale. Veel osutatakse neljale ilmakaarele, neljale evangelistile. Sümboli algse tähenduse kohta puudub selge vastus.

Erinevad ordud on kasutanud punast Jeruusalema risti.

 


St. Nino rist, Grapevine rist, Georgia rist  

Kasutusel IV sajandist, kui kristlus sai ametlikuks religiooniks Ibeeria e.  Kharthli kuningriigis.
Peamine sümbol Gruusia Ortodoksi Kirikus.

Traditsioon räägib Kapadookiast pärit  naismisjonärist, St.Nino’st, kes kuulutas kristlikku sõnumit Ibeeria aladel IV saj. AD (tänapäeva Ida-Gruusias). Legendi kohaselt alustas ta oma tegevust tavapärase ladina ristiga, siis aga anti talle Jumalaemalt St. Marialt  grapevine risti kuju. Teine pärimus räägib, et ta valmistas selle  olles teel Mtshketa linna. Põikpuu kinnitamiseks põimis ta selle kokku oma juustega.


Caravaca rist

Topelt põikpuudega, Kristusega ristil ja kahe ingliga risti juures. Väga populaarne Mehhikos ja Hispaanias. Uude maailma viidud frantsiskaani misjonäride poolt.


           


        


                


Hugenottide  Lanquedoc’i rist

Risti on kujundanud prantsuse   kullassepp Maystre  aastal 1688.  Aluseks on võetud prantsuse Püha Vaimu rüütliordu rist. Sarnasus on peaaegu üks-ühele, kuid hugenottide risti juures on tuvi risti keskelt toodud alla. Varasemates variantides on tuvi asemel kasutatud ripatsina ka pisarat kui tagakiusatud kiriku kannatuste märki või väikest nuia kui usuvõitluse sümbolit.

Malta risti neli haru tähistavad nelja evangeeliumit; 8 ümarat tippu sümboliseerivad kaheksat õndsakskiitmist Jeesuse mäejutlusest (Mt 5). Neli liiliat, igaüks kolme kroonlehega, sümboliseerivad  12 apostlit. Liiliate ja malta risti külgede vahel moodustunud  neli südamekujulist avaust tunnistavad ustavusest. Samaaegselt liilia, olles Bourbonide dünastia vapimärk, andis tunnistust hugenottide kuningatruudusest.
Tuvi sümboliseerib Püha Vaimu. 

 


Kristuse nimbuses sisalduv rist

Eriti omane ortodoksi ikonograafias.


 
Teeääres asuv rist

Esineb üle Euroopa. Valmistamisel kasutatakse väga erinevaid materjale – puitu, kivi, metalli. Samuti võib kujundus, sõltuvalt piirkonnast, olla väga erinev.
Pildil olev rist pärineb Austriast.
Teeääres asuv rist meenutab teekäijale usku ja annab võimaluse peatuda palveks.

 

 


                

 

          

   
  
               


Presbüterlaste rist


Kanterburi rist

Kasutusel Anglikaani kirikus .

Originaali prossi motiivina dateeritakse c. 850 AD.

 

Pikendatud haaradega  on ratasrist   tuntud juba eelajaloost  Keldi ristina.

See sümbol võeti omaks paljude kristlaste poolt, kusjuures sageli pikendati alumist haara, nii et rist sai Kristuse risti kuju.

Kõige tuntumaks sai ratasrist Skandinaavias ja Iirimaal, kus 7. – 8. sajandil hakati püstitama hiiglaslikke kivist ratasriste - hauakive. Hauakivina on ratasrist levinud ka Eestimaa kalmistutel. 

Keldi rist on leidnud tänapäeval kasutamist neonatside sümboolikas.

 

 

   

 


       


     
Flag of the Faroe Islands.svg       

  
Ankurrist

Märgib lootust, turvalisust, vankumatust, ustavust, mõistlikkust, lunastust. Uues Testamendis on kirjas, et lootus lunastusele on kui “hinge ankur” (Hb 6:19).

Ankru ülemine ots näeb välja nagu rist. Seepärast uuristati varakristlikus kultuuris seintele ankrut kui kristliku sümboolika üht salajast märki.

Pärimuse järgi kasutati sellist risti  Clemens’i martüüriumis (ca 99 AD). Keisri käsul visati rauast ankru külge seotud Clemens Musta mere voogudesse.

 


Taani kuningriigi lipp
e. Dannebrog  

Legendi kohaselt said taanlased selle Eestimaal Lindanise lahingus aastal 1219.  Kui taanlased olid lahingut kaotamas, siis vastuseks nende palvetele langes taevast alla punane lipp valge ristiga, mis andis neile jõudu lahing siiski võita.




Skandinaavia rist

Kasutusel erinevatel Põhjamaade lippudel.

 
 
        



      Flag of England.svg

 

           


Gruusia kuninglik lipp, gruusia rahvuslipp

Esmaselt kasutatud Gruusia kuningas Vakhtang Gorgasali poolt V sajandil, hiljem adopteeritud kuninganna Tamar’i poolt XIII sajandil.

 

 

 


Püha Jüri rist
 

Servadeni ulatuvate haaradega punane rist valgel põhjal.

Püha Jüri rist on Inglismaa rahvuslipul umbes aastast 1277. Juba ristisõdade ajal kandsid inglise sõdurid oma vormil sellist risti.

 

 

 


Serbia rist

Lipul olevat nelja sümbolit on interpreteeritud kui nelja tulekivi aga samuti ka kui nelja kreeka tähte beta Palailogose dünastia motost – kuningate kuningas, valitseja üle kuningate (Basileus Basileôn, Basileuôn Basileuontôn).

Risti on kasutatud Serbia riigi sümbolina alates 1345. aastast.

 


     


 

     

  
              


Kristuse Risti Ordu

Kasutatud algselt Portugali Kristuse Ordu poolt. Portugali sümbolina portugali laevade purjedel suurte avastusretkede ajastul (XV – XVIII saj.). Kaasajal Madeira autonoomse piirkonna sümbol, Portugali õhujõudude sümbol..


Cross pattee , Cross patty, Cross forny
– enamasti kasutatud heraldikas.


Malta rist

Kaheksatipuline rist,  mida katolikus kirikus kasutasid hospitaliidid – vaeste ja haigete hoolekandega tegelevad mungad ja vaimulike ordude liikmed.

Kaheksa tippu sümboliseerivad rüütli kaheksat omadust: lojaalsust, jumalakartlikkust, tagasihoidlikkust, suuremeelsust, julgust, surmapõlgust, abivalmidust vaeste suhtes ja austust kiriku vastu.

Malta ordu sümbol.

Kasutusel peamiselt heraldikas.

 

 

 

      

 

        

 

           St Brigid.png


Jumala käed
(slaavi ’rece boga’) on ellkristlik sümbol Kesk-Euroopast.


Rist ja kroon

Sageli interpreteeritud: kroon kui tasu taevas, mis saavutatakse läbi katsumuste selles elus (rist).

Kasutusel rooma katoliku kirikus ja ortodoksi  kristlaste juures ja heraldikas.

Christian Science’ kiriku sümbolina on ümbritsetuna kirjast: ‘Tehke terveks haiged, tehke puhtaks  pidalitõbised, äratage üles surnud,  ajage välja deemonid’(Mt 10:8) . Kroon sümboliseerib siin  võitu surma üle.

Kasutusel ka vabamüürlastel , täpsemalt templirüütlite kraadi juures york’i riituses.  Rist ja kroon on sageli ümbritsetud tekstiga: ‘In Hoc Signo Vinces’; viide Constantinusele – ‘Selle märgiga sa võidad’.

 


Püha Brigitta rist on
tuntud igal pool Iirimaal ja iiri-ameeriklaste juures. Riputatuna uksele, sarikatele, kööki peab see kaitsema tule ja kurja eest.

Täpsemad teated alates XVII sajandist, samas algmotiiv pärineb ilmselt paganlikust päikeserattast. Valmistati tavapäraselt kõrkjatest aga sageli ka  õlgedest. Põimiti vasakult-paremale ja seejärel pühitseti pärg püha veega. Valmistatud värsketest kõrkjatest on pärg algselt roheline.

Legendi järgi punus St. Brigitta Iirimaalt  (451-525) sellise pärja oma surivoodil.


     
    

                
      

 

      

 

Varaste rist, samuti tuntud kui Furka rist (ingl. forced=haraline) , Üpsilon rist

Arvatakse, et roomlased hukkasid Juudeas vargaid ja röövleid sellisel ristil.
Kas seda ka tegelikult sel otstarbel kasutati on seatud kahluse alla viidates sellise risti valmistamise suuremale keerukusele ja maksumusele.

Kristlikus sümboolikas kolm haru viitavad Kolmainsusele ja Jumala kolmele omadusele: kõiketeadev, kõikvõimas, kõikjalolev.
Seda märki näeme liturgilistel kirikurüüdel katoliku-, anglikaani- ja luterlikus kirikus.

 


Lauburu rist, Bask’i rist

Laubru tähendab baski keeles:  neli pead, neli tippu, neli otsa.

 On tuntud kui heaolu sümbol. Kasutatakse talismanina või sümbolina ukse kohal.

 

 

 

 

St. Florian’i rist

 St. Florian on Poola, Austria ja tuletõrjujate kaitsepühak.

Risti esimene kuju on tavapärane tuletõrjujate sümboolikas.
Risti teine kuju on tüüpiline St.Floran’i medaljonide ja medalite juures. 

 

 

    

         

                

                       


 

     
      

 

 

Päikeserist, tuntud ka kui Päikeseratas, Päikeserist või Odini rist, Bulgaaria rist

Sümbolis on ühendatud rist ja ratas. Ristis võib näha nelja ilmakaart, ringis päikeseketast.

Kasutatud Euroopas neoliitikumist alates ( ca 10 000 eKr.)

Ameerika pärismaalaste kultuuris tähendas svastika suurt  meditsiini eluratast.

Bulgaaria tsaaride poolt kasutatud Bulgaaria Ortodoksi Kiriku sümbolina.


     



Ankh e. Aasrist  (lad.   crux ansata)

Elu tähistav sümbol. Aasrist sümboliseerib surematust.

Varaseimad kujutused pärinevad vana-Egiptuse haudadest ca 3500 eKr. , kus Horus hoiab käes ankh’i.

Hieroglüüfina tähistas ankh alguses egiptuse sõna ('peegel' või 'pilt').

Ankh'i ei valmistatud peaaegu mitte kunagi hõbedast. Päikesega seotud sümbolina valmistati tähtsad ankh'id kullast või ka läikima hõõrutud vasest.

Egiptuse kristlaste (koptide) juures seostati ankh  Kristuse poolt pakutava igavese eluga.

 


Erinevaid heraldilisi riste




                                                                             

                                  Parema-käe, kellaosuti liikumise                    Vasaku-käe, kellosuti liikumise
                                  suunaline svastika                                              vastassuunaline svastika

NB! Suuna määramises on palju segadust interneti lehekülgedel!      

 

           3.   

                      4.            5.  Rubbing of a stone carving showing the Buddha's feet, with symbols showing different elements of his teachings; in the Da Yan pagoda, Xi'an, western China 6. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS22g5s7xg-e9dUUntRSG74CClcXJdmKF0mHNlkMV78LVuHjBLsKQ

 

 

       


Haakrist, svastika

Haakrist on igivana   maailmas üldiselt  tuntud sümbol. Seda on leitud paljude kultuuride juures — iidses Britannias, Iirimaal, Mükenees, Kesk-Aasias, Kolumbuse eelses Ameerikas,Gaskoonias, etruskite, keltide, hindude, germaani rahvaste juures, …

Sümboli algne originaalne tähendus on kaetud ajaloolooriga.

Arvamused ja eritähendused:

1. Ristil ja haakristil on ühine algus ja need mõlemad sümboliseerivad päikest.

2. Neli haru kujutavad looduse nelja aspekti – päikest, tuult, vett ja maad.

3. Neli haru kujutavad nelja aastaaega, kusjuures 90 kraadi vastavad suvise ja sügisese, talvise ja kevadise  pööripäeva punktidele.

 4. Hindud kujutavad svastikat kui universumit meie spriraalgalaktikas jumal Vishnu nimetisõrmes. See vastab maailma-rattale, mis on alalises muutuvuses  pööreldes kindla tsentri, Jumala ümber.

5. Hiinas ja Jaapanis  sümboliseerib  svastika  paljusust, igavikku, küllust, pikka eluiga, õnnelikku saatust. Budismis üldiselt Budha jalajälge ja südant.

6. Jainismis sümboliseerivad harude vahele jäävad 4 sektorit inimese hinge nelja seisundit – taevane, inimlik, loomad - taimed, põrgu. Sagedasti on igasse sektorisse asetatud iga seisundi jaoks punkt nagu me näeme seda tiibeti svastikas.

7. Üldiselt  tähendab svastika põhiliselt universaalset harmooniat,  jõudu, energiat, õnne ja head tervist.

Nimetus tuleneb sanskriti keelest ’svastikai’, mis tähendab ’õnnelik’, ’heaendeline’.

Kõige vanem haakristi sümbol on leitud Ukraina linnast Mezine. Selle vanuseks pakutakse ca 10 000 aastat. Samas on väiteid, et mammutiluust kujule jäädvustatu kujundi puhul võib olla ka tegu stiliseeritud lendava toonekurega.  Sumerist ja praeguse Pakistani aladelt on leitud svastika näiteid, mida peetakse 5000 aastat vanadeks.
Svastikat on leitud Trooja varemetest (ca 1200 eKr).  

Indias on leitud svastikat   Induse oru tsivilisatsioonis  arheoloogilise leidudega juures vanusega ca 2500 eKr.

Iidses india filosoofias svastika kujutab Jumalat ja loomist. Selgitades maailma  evolutsiooni öeldakse, et svastika tsenter kujutab uterust, maailma alg lähtepunkti, vertikaalne liin Shiva’t, horisontaalne liin naissuguelundit. Kui vaadata svastikat ülevalt alla, siis see osutaks nagu kõikidesse suundadesse. Kui see panna pöörlema, siis  viitab see evolutsioonile.

Hinduismis tehakse vahet  parema-käe ja vasaku-käe svastika vahel. Esimene neist on üks 108-st elu hoidja, Vishnu, sümbolist (Vishnu’t kujutatakse piltidel neljakäelisena). Samaaegselt on see ka päikese ja päikese-jumala Surya sümbol. Parema-käe svastika sümboliseerib  päikese liikumist idast-läände.

Vasaku-käe svastika esindab jumalanna Kali’t, ööd ja maagiat.

Svastika leiab rohket kasutamist rohket kasutamist india templites, kunstis ja arhitektuuris. Samuti kohtame seda igapäevaelus  ukseavadel, riietusel, pulmakommetes, …

Hiinas, Tiibetis, Jaapanis, Indias, Koreas on svastika seotud budismiga. Öeldakse, et svastikas sisaldub kogu Budha meel ja me näeme seda sagedasti Budha kujutustel rinnal (pilt 4), jalgadel (pilt 5), peopesades. See on esimene heaendeline sümbol 65-st sümbolist Budha jalajäljes. Sagedasti  märgib svastika budistliku teksti algust, templi asukohta kaardil. Heaende märgina kohtame seda templites dekoratsioonina piltide ümber, altarikatetel, lippudel. Svastikat kantakse kaelas, et väljendada  oma budistiks olemist.

Indoeuroopa rahvastel on haakrist olnud päikese, tule ja valguse ning mõnikord ka viljakuse sümbol. Skandinaavias seondus haakrist Frigga värtnaga, mille pöörlemine oli ajalõnga ketramine ja saatuse sümboliks. Skandinaavias seostati svastikat ka äikesejumal Thoriga .

Ameerika indiaanlaste erinevate hõimude juures kohtame haakristi.  Pildil on kujutatud Hopi indiaanlaste rist.

Tangi dünastia ajal keisrinna Wu Zetian (684-704) määrab, et svastikat tuleb kasutada kui alternatiivset sümbolit päikese jaoks. Hiina ja jaapani keeles on svastika tuntud kui homonüüm arvule 10 000 ja leiab tavapäraselt kasutamist, et väljendada kujutlust kogu loodust, müriaadist asjadest.  Topelt svastika kuulub hiina hieroglüüfide hulka vähemalt alates Liao dünastiast  (907-1125) tähistades ’müriaadi’ või ’igavikku’.


Svastikat on leitud Aafrikas  arheoloogilistel väljakaevamistel Kush’I piirkonnas Jebel Barkali templi keraamikal (ca XIII saj. eKr.).
Ghaanas on akani rahvas  kasutanud svastikat kullakaalu vihtidel ca a. 1400 AD.

Lõuna Uraalis on leitud svastika motiivi varase raua-aja kurgaanides.

Armeenias nimetatakse svastikat  "arevakhach" ja "kerkhach" . Iidse sümbolina tähistab see siin igavikulisust ja igaviku valgust (Jumalat). Vanimad näited pärinevad kaljujoonistustelt. Pronksiajal näeme svastikat Armeenias padadel, vöödel, medaljonidel, …

Lennunduse algaegadel oli haakristiga medaljon armastatud talismaniks.

Pildil 6 on näide heebrea svastikast XVII sajandist. Rabi Eliezer oma kabalistlikus töös  "Parashat Eliezer" moodustab svastika heebre keelse sõna ‘valgus’ esimesest ja viimasest tähest. Sümbol on ümbritsetud hümniga päikesele.

Thomas Wilson’i andmetel on kristluses  kasutatud svastikat Rooma katakombides.

Keskajal leidis kasutust ’gammadion’ s.o. grupp neljast kreeka tähest gamma (Γ). Neli Γ tähte tähistasid siin nelja evangelisti Kristusega keskel.

Nestoriaanlikke riste (pildid 1.2) svastikaga on leitud NW-Hiinast. Neid seostatakse kristlike misjonäride tegevusega Hiinas XIII sajandil.

Haakristi negatiivne tähendus Saksamaa kontekstis hakkab kujunema  juba aastal 1910, mil  saksa poeet ja natsionalist Guido von List soovitab  haakrisiti kui üldist antisemiitlikku sümbolit.

See negatiivne tähendus kinnitub ja saab elujõu aastatel 1919/1920, kui   natsid  selle  oma partei loomisel sümbolina  kasutusele võtavad. Aastatel 1933-1935 saab see Saksa III riigi sümboliks. Vaatamata kõigele on haakrist ise saksa lipul  aga siiski parema-käe s.t. positiivse suunaga.
Lipu sümboolika lahtimõtestamisel Hitleri enda poolt tähendab svastika siin aaria mehe võidukat võitlusmissiooni ja loova töö idee võitu. See on loomise ja tegutseva elu sümbol ning samas germanismi rassiembleem.

Svastika on esindatud ka balti kunstis. Lätis on paremakäe svastika tuntud kui tule-rist, vasakukäe svastika kui äikese-rist ja on eelkõige seotud Pçrkons’i kui äikese, viljakuse ja õigusemõistmise  jumalaga.

Eestis on Uugla kalmest (ca XII saj.) leitud  hõbedast rinnaleht,  millel on kujutatud ümarsvastika (pilt 3).  Hiljem on Eestis haakristi  kasutanud käsitöö motiivina peamiselt setud, eriti ornamendina vöökirjades. Samuti õmblesid haakristi vöökirjadesse liivlased.





 


     


 

                     

 


Satanistide rist

Satanistliku risti kujuks on võetud   väävli alkeemiline sümbol.

Sümbol võetakse kasutusele  1960.a.  Anton LaVey poolt.

Ilmselt on siin tegemist vastandliku suhtumisega väävli käsitlusele Piiblis.

Vana Testamendi pärimuses hävitatakse Jumala karistusena  tule ja väävliga  Soodoma ja Gomorra linnad nende  kõlvatute eluviiside pärast. Johannese Ilmutuse raamatus on Jumala viimses kohtus põlev väävli järv  Saatana ja tema järgijate karistusosa.