”Püsige valvel, sest te ei tea, millal majaisand tuleb, kas päeva lõpul või keskööl või kukelaulu ajal või varahommikul” /Mk 13:35/.
Kukk
sümbolina
Eestimaal kiriku torne tähelepanelikumalt silmitsedes näeme me nende tippudes risti, kukke, liiliat ja aotähte. Kukk, tõsi küll, armastabki istuda kõrguses aga kuidas on on ta siis ikkagi leidnud omale tee kiriku torni !?
Kukk Eesti kirikute tornides: Halliste, Hargla, Kambja, Karksi, Kirbla, Kodavere, Kose (rist + kukk), Kursi maarja-Eliisabet ( rist + kukk), Laatre, Laiuse, Noarootsi (rist + kukk), Otepää (kukk ja rist) , Paistu, Palamuse, Põltsamaa, Põlva, Pärnu Eliisabeti, Pühalepa, Rannu, Rõngu, Räpina, Saarde, Sangaste, Suure-Jaani, Taagepera, Tartu Jaani, Tartu Maarja, Torma (rist + kukk), Türi, Urvaste, Vara Brigitta (rist + kukk), Vastseliina, Viljandi Jaani, Viljandi Pauluse, Võnnu, ...
Kuke sümboolika, tänu selle linnu erilistele omadustele, omab väga mitmekülgse tähenduse.
Oma
sillerdava sulestiku ja tulipunase harja tõttu on kukk paljude rahvaste juures
päikese ja tule sümbol. Ta esindab kuulsust, ülemvalitsust,
julgust,vaprust, valvsust, ettevaatlikkust, võitluslusti, viljakust,
uhkeldamist, ...
Heraldikas - sõjamehe julgus või religioosne
ind.
Kaks võitlevat kukke sümboliseerivad eluvõitlust.
Kukk kui valvur
päeva ja öö vahel, teadvuse ja alateadvuse vahel. Kolmandat vahikorda 02.00-06.00 (Iisraeli vanem
vahikordade jaotus) nimetatakse 'kukelauluks'.
Muistses Lähis-Idas
tuntud uskumuse järgi ennustas kukk ka sügisvihmade algust. Iiob märgib
ära tunnustavalt kuke mõistust /Ii 38:36/. Juba
6 saj. e.Kr. oli ühel Iisraeli kuninga ametnikul graveeritud kukk tema pitsatile
märgiks, et ta oma isandat valvsuses ja tähelepanelikkuses teenib.
Sumeris on Nergal
('isand, kes luusib ringi öösel'), halastamatu allilma kuningas,
mõnikord kujutatud kuke peaga. Süürlastel ja egiptlastel
päikese ja tulejumala sümbol. Pärsia religioonis päikesejumal Mithrale
pühendatud. Päeva kuulutajana on kukk Avestas jumal Ahura Mazda'le pühendatud.
Jaapani päikesejumalanna Amaterasu lind. Kreeklastel päikesejumalale Apollonile
pühendatud. Apollo sünni juures viibides on tema kohaolek jumaliku valguse
tuleku märgiks. Pallas Ateena juures kui valvsuse sümbol, Arese juures kui
võitlusinnu ja valmiduse sümbol. Gallia Mercuriuse atribuut. Tervisejumala
Asklepiose juures võitlusvalmiduse sümbol haiguste vastu võitlemisel. Iraanis on
kukk kui kuninglik lind sagedasti kuningate septeril.
< FONT size=4>Germaanlased ja
indialased austasid kuldset kukke maailmapuus.
Hiinas on kukk mehelik
(yang) printsiip; heaolu, vaprus, ustavus. Kukk on kümnes
sümbolloom 12-st maa suguharust.Punane kukk on ürgpilt päikesest ja
kaitseb tule eest. Valge kukk kaitseb vaimude eest. Krooniga peas
kehastab ta kirjandusliku harituse vaimu; kannustega kukk väljendab sõjakat
iseloomu. Samalaadselt kõlava sõnaga on kukk võrdne kui 'õnne soodustav'.
Matuseriitustes kaitseb ta kurjade vaimude eest. Hiinas kehastab kukk
päikeseloojangut. Agressiivse loomana on ta ka sõja sümbol. Hiinlastele on kukk püha loom,
keda ei sööda. Samuti ei sööda kukke berberite, keltide,... juures.
< FONT size=4>Euroopa antiikajas on
kukk tuntud kui päikeseloom, kes oma kiremisega päeva kuulutab. Punane kukk hoiab tule eest,
valge ajab deemonid eemale.
Kukk tähistab ka
suuremeelsust ja heldust kuna ta oma toitu kanadega jagab. Samas kuulub kukk ka
allilma juurde. Germaani allilma jumalanna juures, on kukk see, kes
sisseastujaid tervitab. Põhja-germaani mütoloogias valvab kuldharjaga kukk
vikerkaare silda, mis jumalate eluasemesse viib. Kuke kiremine äratab
Valhalla kangelased viimaseks suureks lahinguks. Eesti rahvapärimusest on
teada. Kukel arvati olevat eriline
vägi. Kukk näeb inimestele nähtamatuid vaime, nagu marrast ja muid.
Esivanemate arvamise järele võivad kurivaimud ainult öösiti teotseda, päeva
tulekuga lõpeb nende vägi ja võimus. Kuke laul ajab vanapagana, tondid ja
kodukäijad põgenema. Kui vanapagan kavatseb mingisugust suurt tööd korda
saata, ajab kukk oma lauluga kõik nurja. Kuke esimest laulu kuuldes teavad
kurivaimud hästi, et nende tegevus maa peal otsa saanud ja neil tarvis oma riiki
tagasi minna. Rahvas seletab esimest kukelaulu nii: Taganege, kurjad vaimud!
Teist: Rahvas, üles! Kolmat: Tööle ja teele! Mõnikord viibib vanapagan veel
peale esimest ja teist kukelaulu, aga kolmas sunnib teda jalgadele valu
andma. Rahvapärimus Kaarmast räägib,
kuidas Kurivaim muiste tahtnud Kaarma kiriku ust Jõululaupäevaks kinni panna
kuna siis kirikus rohkem inimesi kui muidu. Kui Vanapagan koos naisega
suuri kive kandes Kiratse küla vahele jõudnud laulnud aga kukk ja ettevõtmine
jäänud katki.. Võrumaal hüütakse musta kukke
murdjaks ja kirjut kukke kirivaks kiskujaks; punane kukk kannab Võru pool
vanapagana vereva velje ja valge kukk valge vateri nime (Sitzungsbericht d. Gel. Estn. Ges. 1886, lk. 47). Mujalt
Eestist ei ole mulle niisugust kukkede vahetegemist silma paistnud, vaid värvi
peale vaatamata peetakse igat kukke vanapagana vihaseks vaenlaseks.
Kukk kristliku
sümbolina Juba varastest
aegadest on kukk olnud kristlastel ülestõusmise sümboliks: Nii nagu see
lind uut päeva kuulutab, nii elavad ka kristlased uue päeva ootuses,
Kukke kohtame me
varakristlikel sarkofaagidel, hauatähistel, freskodel ja mosaiiktöödes
ülestõusmise sümbolina, kus ta kuulutab uut päeva peale surmaööd. Peetruse
stseenide kujutamisel on kukk, sagedasti sambal seisev, inimliku nõrkuse ja
kahetseva patuse võrdkuju. Õpetussõnades /Õp 30:31/ on kukk
uhkuse sümboliks...ka Peetrus on alguses uhke ja enesekindel. Saksa müstikutel on kukk torni
otsas Püha Vaimu sümboliks. Raamatul seisev kukk kuulub
sümbolina St Veit'i (St.Vitus) juurde. Ühe pärimuse järgi heideti pühaku
martüüriumis kukk koos pühakuga keevasse pigisse. Teise allika
järgi on kukk jäänud St. Vitusele slaavi valguse jumalalt Svantovit'ilt,
kelle St.Vitus välja tõrjub ja kellele kanu ja kukkesid ohverdati.
Kukk kiriku tornis on
Jumala uue päeva ja tõelise valguse kuulutaja, ta äratab patuunest, kutsub
meid valvsusele ja tõelisele meeleparandusele, tuletab hoiatavalt meelde
Peetruse salgamise lugu.
Keskajast
alates oli kukk sakslastel, inglastel ja itaallastel prantslaste sümboliks, kes
siinjuures rõhutasid kuke koleerilist, praalivat, himukat iseloomu.
Sellele vastukaaluks Karl V, Karl VII ja Louis XI teatasid: "Kukk ei ole
sugugi naeruväärne, vaid võidukas ja valvas. Tema laul äratab inimesed, kuulutab
päikest ja peletab eemale deemonid ning pimeduse. Ta on valguse, elu
ülestõusmise ja lootuse sümbol" .
Eriti must kukk kuulub
nõiduste ja mustadele jõududele toodavate ohvriloomade hulka. Hilisantiigis on aastadeemon Abraxas kuke peaga.
Vana rahvas võtab kuke kujust kaitset pikse, rahe,
ja kurjade vaimude vastu.
Ohvriks toodud kuke veri pidi tooma
vilja- ja karjaõnne. Rahva hulgas visalt kuni 19.saj. püsinud kombes ohverdada
hingede austamise ajaks, mihklipäevaks, loom ei tahetud
Võrumaal sagedasti suuremat looma ohverdada, vaid tapeti ainult must
kukk. Osa liha viidi ohvripaika, osa sõi peremees ise ära. Surnu
väljaviimisel majast ohverdati talle kukk, et ta enam maja rahu ei
häiriks. (M.J.Eisen).
Ühe arvamusena on kukk on kurjade vaimude
hirmutuseks torni otsa pandud.
mil Kristus taas tuleb. Kukk tähistas valmisolekut Kristuse
vastuvõtmiseks Tema taastulekul, aga samal ajal ka valvelolekut kuradi rünnakute
vastu. Nii nagu kukk oma lauluga öö lõppu ja uue päeva
algust kuulutab ning magajad ülesäratab, nii on Kristus võitnud patu ja surmaöö
ja äratab inimesed kristlikule usule ja igavesele elule.
St.
Gallus on kukkede kaitsepühak.
Koos manitseva kukega kujutatud Peetrus on
kellasseppade kaitsepühakuks.
Kukk on olnud
jutlustaja võrdkujuks: öö on maailm, hele päev Jumala riik. Jutlustaja
ülesandeks on magajad, kes pimeduse töödele on andunud äratada ja viia nad
niikaugele, et nad jumala valguses elaksid. St Gregor
(540-604) võrdleb kukke hea jutlustajaga,
kes tiibadega oma külgi piitsutab (ise patte kahetseb) enne kui häält
tõstab.
Üsna vahetult enne
Jeesuse vangistamist ütleb Peetrus oma õpetajale: «Kui ka kõik taganevad sinust,
ei tagane mina eluilmaski!»" Kui ta aga pisut hiljem suurest
kartusest Jeesust ärasalates küsijatele vastab: "Ma ei tunne seda inimest", siis
tulevad talle Jeesuse sõnad meelde: "Enne kui kukk laulab, salgad sina minu
kolm korda ära"
Nii on kukk meile ka hoiatus
liigse enesekindluse, hooplemise ja ülemeelikuse eest.
Kukes on manitsus
mitte lasta ennast tuulest kanda ja juhtida vaid järgida ustavalt Kristust.