VÄIKE
SÕNARAAMAT
AO |
![]() Kreeka tähestikus esimene ja viimane täht. Koos kirjutatuna sümboliseerivad kõiksust. Kristus ütleb Ilmutuseraamatus enda kohta (Ilm 21:6): 'Mina olen A ja O, algus ja ots'. (hbr amen) See on kindlasti tõsi. (ld absolutio ´õigeks-, vabaksmõistmine´) Absolutsioon e armukuulutus on üks osa
pihitalituses. Pihitalitus luterlikus kirikus saab toimuda kahel viisil -
kas üldpihina või erapihina.
(kr 'neutraalne') Kristlikus eetikas asjad ning peamiselt toimingud, mis moraalselt ja
religioosselt iseenesest ei ole kõlblad ega
kõlblusvastased, kohustuslikud ega ka keelatud. Siia hulka kuuluvad
pühapildid, ilmalikud lõbud ( tants, ehtimine, ...), suitsetamine,
alkoholi tarvitamine,... Inimene peab ise langetama siin oma
otsuse. Samas ei sõltu neist aga otseselt inimese hinge
õndsus. Jumala
Tall. Võrdlus tuleneb VT-st prohvet Jesaja raamatust (Js
53:7), kus tall on metafooriks süüta kannatavale
sulasele. Kristus lüüakse risti Suurel Reedel, vahetult
Paasapühadele eelneval päeval, mil Juutide poolt
ohverdatakse nende pühade juurde kuuluv tall,
paasatall. (Matathias, Buttadaeus, Paul, Isaac, ..) Igavene rändav juut, Kristuse kaasaegne, kes ei saa surra, vaid peab rahu leidmata rändama maailmas kuni Kristuse taastulemiseni. Kujund raske ja mõtlematu patu tagajärgedest. Kõige varasem ülestahendus legendist pärineb vanast inglise kroonikast
a. 1228. Siin on igavese juudi nimeks Joosep. Kõige hiljem 17.saj. saab ta
omale üldlevinud nimeks Ahasveerus. Legend räägib: Kui Jeesus oli kandmas oma rasket risti Pilaatuse
kohtukojast Kolgata mäele, siis Ahasveerus, kes on Pilatuse teenistuses
väravavahina, lööb Jeesust ja pilkab teda, et ta kõnnib nii aeglaselt.
Kristus omakorda vastab ülbele värvavavahile, et ta peab teda ootama tema
tagasitulekuni s.t. tema teise tulekuni siia maailma. (kr saadik, lähetatu) Jeesuse poolt vahetult kutsutud ja jüngrite hulgast valitud 12 erivolituste ja ülesannnetega saadikut, tema lähimad kaastöölised. Hiljem kannab ka Paulus nimetust apostel.
(kr hapsis 'võlv, ümarus', ld apsis) Poolringikujuline või hulknurkne hoone põhiplaanist väljaulatuv ehitise
osa. Enamasti võlvitud laega. Keskajal hakati apsiidi vanarooma arhitektuuri eeskujul laialdaselt
kasutama kirikuarhitektuuris. Romaani kirikutel ehitati apsiid tavaliselt
poolringjas, gooti kirikutel hulknurkne. Hulknurkset, kooriga ruumiterviku moodustavat gooti apsiidi nimetatakse ka koorilõpmikuks (näiteks Tallinna Toomkirikus). /Vikipedia/ 1. Tsiviil auaste tsaari Venemaal; kohtuniku assistent; noorem ametnik Oxfordi ülikoolis; ekspert, kes hindab omandi väärtust; täitevorgani liige Itaalia omavalitsuses.2. EELK Konsistooriumi liige. (kr stoa basilikē 'kuninglik koda') Pikliku põhiplaaniga samba- või piilariridadega löövideks jaotatud hoone tüüp, mille kesklööv on külglöövidest tunduvalt laiem ja niipalju kõrgem, et saab valgust külglöövide katustest kõrgemal asuvaist aknaist, mis moodustavad akende rea ehk valgmiku. Juhul, kui need aknad puuduvad, on tegemist pseudobasiilikaga. Vana-Kreekas oli basiilika valitsushoone. Vana-Roomas kasutati
basiilikat kui ehitusstiili kohtu- ja turuhoonete juures. Antiikbasiilika
ühes otsas paiknes portikus ja teises apsiid , kus asus kohtuniku iste või jumala
kuju. Rooma basiilikad said varakristlaste kogunemiskohtadeks. Hiljem muutus see hoonetüüp kirikute arhitektuuris valdavaks. Eriti suurejoonelised olid keskaegsed romaani ja gooti basiilikad. Tüüpilises kirikubasiilikas asuvad apsiidi ja pikihoone vahel kooriruum ja risthoone ehk transept. Rist- ja pikihoone ristumiskohas moodustuva nelitise kohal asub kesktorn. Tallinna Niguliste kirik on näide basiilikast. /Vikipedia/ (kr dokeo 'mõtlema, arvama, ettekujutama') --> δόγμα 'dogma'Sõna omab kreeka keeles kaks põhitähendust: 1. see, mis näib olevat õige 2. millest mõeldakse, et see on tõde. Algselt on see tähistanud filosoofide arvamust. Dogma on autoriteedi poolt kehtestatud tõestuseta tõeks peetav
juhtlause, seisukoht v. õpetus. Dogma on põhi aluseks ideoloogial v.
uskumuste susteemil. Seda ei saa muuta ega kõrvale heita ilma kogu
süsteemi või uskumust oluliselt mõjustamata. Kristlikus
kirikus on olnud dogmade kehtestamisel algseks autoriteediks
oikumeenilised kirikukogud (Nikaia
a. 325, 787; Konstantinoopoli a. 381,553,680; Efesose a. 431;
Kalchedoni a. 451). Siia
juurde võivad erinevad kristlikud kirikud omada ka erinevaid
dogmasid. Algsed dogmad sisalduvad oikumeenilistes usutunnistustes
(apostellik-, Nikaia- ja Athanasiose usutunnistus). Kõik usutunnistuste artiklid on
dogmad - Kolmainsus, neitsist sünd, Kristuse ülestõusmine surnuist, kõigi
surnute ülestõusmine, viimne kohus, ... Roomakatoliku kirikus on ka hilisemas ajas lisandunud uusi dogmasid. Siin on autoriteediks Õpetusamet (koosneb paavstist ja juurde kuuluvatest piiskoppidest). Kõige hilisemad dogmad: paavsti ilmeksimatus (a. 1870), Neitsi Maarja ihulik taevaminek (a. 1950). Termin dogmaatika on leidnud kasutuse kui sünonüüm
süstemaatilisele teoloogiale. (kr epiphaneia 'ilmumine') Jumala vahetu ilmumine inimesele. Kiitke Issandat. Õpetus patust. (kr Ι Η Σ Ο Υ Σ) - 1. Kolm esimest greeka tähte greeka keelsest nimest 'JESOUS'. 2. Ladina keelne akronüüm 'Iesus Hominum Salvator' - Jeesus Inimkonna Päästja. (kr ΙΧΘΥΣ = Ιησους Χριστóς Θεοῦ Υἱός Σωτήρ) - Jeesus Kristus Jumala Poeg Päästja. Kreeka keeles tähendab ihtys kala. Kala kui sümbolit Kristusest on kasutatud kristlaste poolt juba 1.saj lõpust. (kr hussopos hbr ezob 'püha taim') Igihaljas püsitaim pika õitsemise ajaga. Kasvab 0.6 - 1.0m kõrguseks, siruulatus ca 0.3m. õite värvus: valge, punane, roosa, sinakas-purpur. Iisopi perekonda kuulub 10-12 liiki. Iisopi perekonna looduslikuks levialaks on Vahemeremaad ja Kesk-Aasia. Kasutatakse VT-s puhastamise riituste juures /Ps 51:9, 4Ms 19:6, 3Ms 14:4.6.51, Hb 9:19/ Iisop kuulub juutide paasapüha riituste juurde /2Ms 12:22/. UT-s ulatavad rooma sõdurid risti loodud Jeesusele äädikaga immutatud käsna iisopi roo otsas /Jh 19:29/. Rooma katoliku kirik ja Ortodoksi kirik on adopteerinud iisopiga seotud tavad püha veega piserdamise näol puhastamise- ja pühitsemise riituste juures. Viimastel aegadel on pühitsetud veega piserdamise tava leidnud aga kasutamist ka Eesti luterlikus kirikus. Ravimtaimena on iisop teeninud inimesi tuhanded aastad. Hipokrates
kasutab iisopit bronhiidi ja pleuriidi vastu . Tänapaeva meditsiinis
on teadlased avastanud rohkeid võimalusi iisopi
kasutamiseks. Keskajal puistati iisopit põrandale ja riiulitele putukate tõrjeks. Majja ülesriputatud iisopi kimp pidi rahvauskumuses kaitsma kõige negatiivse energia sissetungimise eest. Patukustutuskiri kuulub katoliku kiriku õpetuse juurde. Patu andekssaamiseks tuleb patt kõigepealt äratunda, seejärel seda kahetseda, preestrile pihtida ja heastada. Indulgents kuulub patu heastamise osa juurde. Indulgentsi ostes omandati kellegi teise head teod oma tarbeks, et tasuda nendega meeleparandussakramendis preestri poolt määratud hüvitus. Patukustutust sai osta ka juba surnud, puhastustules viibivatele omastele, sõpradele. Indulgentside kattevaraks oli kiriku aare, mis moodustus Kristuse, jumalaema Maarja ja pühakute ülemäärastest headest tegudest. See aare oli praktiliselt mõõtmatu ja lõpmatu. Paavsti käes ainsana olid selle varakambri võtmed. Kui veel 1300.a. oli indulgentside jagamine erand, mis kuulutati välja üle 100 aasta, siis Lutheri ajaks oli sellest saanud kiriku tavaline praktika. See oli tähelepanuväärne maise tulu allikas kirikule. (hbr ben ʾādām , aram bar ʾĕnāš , kr ho hyios tou anthrōpou) Semiidi kõnepruugis ʾādām tüüpiliselt
tähistab inimsugu üldmõistena. Kui sellele lisada ben, siis
tähendab see spetsiifiliselt inimeseks olemist, üksikut liiget inimsoost.
Lk 18:31 ütleb Jeesus oma lähematele jüngritele, et prohvetid on
kirjutanud Temast kui Inimese Pojast, kes Jeruusalemas peab kannatama
ja surema. Kõik peab täide minema, mis Moosese Seaduses ja Prohvetites ja
Psalmides minu kohta on kirjutatud/Lk
24:44/. Samas Tn 7:13 on öeldud 'Ja ma nägin öistes nägemustes, vaata, taeva
pilvedega tuli keegi, kes oli Inimesepoja sarnane'. Siin on eelkõige
siiski rõhutatud selle kellegi sarnasust inimesega, et teda eristada
metsalistest. Samas on tema olemuses selgelt tunda jumalikkust.
( lad J/Iesus ; kr Jeesuse ajal üsna levinud nimi juutide seas. Rooma-juudi ajaloolane
Josephus oma töödes nimetab vähemalt 20 Jeesuse nimelist erinevat
isikut.Teistest sama nime kandjatest eristab Maarja poega pärinemine Naatsaretist – Jeesus
naatsaretlane. Kristus (algkuju beebrea keeles Messias tähendab heebrea keeles ´salvitu, võitu ´.
Õliga
võidmine oli antiikmaailmas laialt levinud religioosne tava. See tähendas
üheaegselt nii puhastust, pühitsust kui austust. Vanas Testamendis kuulus
salvimine kuningate ja preestrite/ülempreestrite ametisse seadmise juurde.
Prohvetite (Jesaja, Jeremia, Miika, Malakia, Sakarja) ennustuste
järgi tuleb kord Taaveti soost Messias, kelle läbi saab osaks lunastus
rahvale ja kes valitseb Jumalale meelepärasel viisil, armus,
tões ja õiguses.
Läbi ajaloo on esile
astunud palju vale Messiaid, kuid ainult üks saab olla õige. Kristluses
nähakse Jeesuses prohvetiennustuste
täitumist ja tõelise Messia saabumist. Lk 1:31
ütleb peaingel Gabriel Maarjale, et ta paneks pojale nimeks
Jeesus.
Jh 1:41 ütleb
Andreas oma vennale Siimonale: «Me oleme leidnud Messia!» - see on tõlkes
«Kristuse». Juudid
aga ootavad ikka veel Messiat. (ld Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum ) Jeesus Naatsaretist Juutide Kuningas. Tahvel sellise heebrea, ladina ja kreeka keelse tekstiga oli kinnitatud Jeesuse pea kohale tema risti külge/Jh 19:19/. (hbr YHWH) - Jumala nimi Vanas Testamendis. Kuna heebrea keeles kirjutati algselt välja ainult konsonandid jättes samas vokaalid märkimata, siis on nime õige hääldamine vaid oletuslik. Kuni esimese templi hävitamiseni 586 e.Kr hääldati Jumala nime õigete vokaalidega. Kuid kusagil 3. saj.e.Kr. ei tohtinud Jumala nime enam valjusti nimetada ja selle asemel tuli öelda Adonai - mu Isand. Hiljem lisati tekstis nimele 'YHWH' nimetuse 'Adonai ' vokaalid, mis peavad lugejale seda keeldu meenutama. Kui euroopa kristlikud õpetlased alustasid Piibli heebrea algteksti uurimist, siis ei saanud nad aru, mida see tõeliselt tähendab ja lugedes nime 'YHWH' Adonai vokaalidega said häälduse 'YeHoWaH' . Ka viimases, 1999.a., eesti keelses tõlkes Jumala nimi kujul 'YHWH' puudub olles asendatud ja tõlgitud Issand = mu Isand. Mitmed varased kristlikud kreeka kirjanikud peavad õigeks häälduseks 'Jahveh'.
Jeesuse esimesed lähimad õpilased, järelkäijad. Lk 10:1 läkitab Jeesus välja 72 jüngrit. Seitse kardinaalvoorust: Tarkus ld superbia ; Mõõdukus ld avaritia ; Vaprus ld luxuria ; Õiglus ld
invidia ; Usk ld gula ; Lootus ld ira ; Armastus ld
socordia (kr choros) Sakraalarhitektuuris kiriku idaosas olev ruum, kus asub
peaaltar. ( ld custos 'hoidja, valvur') Algselt kirikuteener (nim. ka sakristaaniks, kastellaaniks), kelle ülesandeks oli kirikuvara hoidmine, kiriku vaimuliku aitamine jumalateenistustes ja kirklikkudel ametitalitustel. Eestis teotsesid köstrid juba katoliku ajal kirikute juures
kirikuteenreina. Köstri kohustused
keskajal pole päris selged, ilmselt valvas ta kirikuvara järele ja aitas
kirikhärrat. Igatahes nõuti, et tegu oleks usaldusväärse ja väärika
talupojaga.
Luterlikus kirikus olid köstrite ülesanded: koguduse eeslaulja
(kantor), koguduse laulu juhatamine orelimänguga (organist),
leeriõpetus, samuti koguduse kantseleitöö, kirikuõpetaja äraolekul
jumalateenistuste pidamine, vastavalt vajadusele kiriklikkude
talituste (ristimise, matmise) toimetamine.
Lõplikult sai köstri amet kindla aluse Liivimaa maapäeva otsusega 1687,
mille järgi igas kihelkonnas pidi ametisse pandama köster, kes oli ühtlasi
kiriku juurde asutatava kooli (köstrikooli) õpetaja.
1697.a. 27.jaanuaril pandi Evert Peterson Hohlinger Ruhnu kiriku
köstriks. Samal päeval tehti kirikukonvendil järgmine otsus: "Köster
peab kõigil pühapaevadel ja pühadel postilli (jutlustekogu) lugema, kui
kirikuõpetaja on haige või ära sõitnud, samal viisil siis, kui
kirikuõpetaja on surnud, ent nii, et ta 20- nädalase lugemise eest saab
kirikuõpetajalt või tema naiselt tasuks ühe vaka (tallinna vakk 47.88
l) rukist".
1724 aastal asutati Karksisse köstri esimene ametikoht. Nõuti, et
köster oskaks lugeda, tal pidi olema ka hea lauluhääl. Tema kohustuste
hulka kuulus talupoegade laste õpetamine.
Nikolai I ajast pärinev kirikuseadus (1832.a.) ütleb, et õpetaja
ja koguduse eestseisja, kelleks oli kohalik mõisnik, seavad köstri
ametisse mehe, kes oskab lugeda ja kirjutada.
Oma ülalpidamiseks on köstril ametimaa . Kanepi kihelkonnas
1837.a. köstrile kuuluvad maad koosnesid nii kiriku- kui koolimaast;
kirikumaad kui köstril, koolimaad kui kihelkonna koolipapal.
Köstriseisus on andnud terve rea väljapaistvaid Eesti poliitika-
ja seltskonna tegelasi ja kirjanikke - Käsu Hans, Jakobson,
Jansen, Wuhner, Kampmann, Kurrik jt.
Ap.- Õigeusu kirikus köstriks e. salmilauljaks nimetatud
mittevaimulik täidab jumalateenistuses mõningaid ülesandeid
lugejana, liturgilistes osas lauldes ja laulukoori juhatades, on
preestrile abiks kiriklikkude talituste ajal. (kr Issand halasta) Sagedasti kasutatav ja korratav fraas litaaniates. Ladina keeles:
Domine miserere. Hõlmates tähelepanuväärselt suurt arvu sõjamehi sai
leegion sümboolse tähenduse väga suurest/lugematust hulgast. Uues
Testamendis ütlevad deemonid endi kohta, et neid on leegion Üle kõikide mandrite leiame me ca 20-40 tuhande aasta
vanustes kaljukoobaste maalingutes ühe ühise märgina mao kujutise. Mõnedel
kaljujoonistel näeme me madu nõia/šamaani kaaslasena. Meri võib olla
vaikne, kaunis, meelitav ja kutsuv,
täis varjatud salapära …samas on ta ettearvamatu, salakaval, ohtlik ja
hukutav sümboliseerides raskesti taltsutatavat jõudu. Messias (kr monos 'üks' ja physis 'olemus, loomus') Halkedoni kirikukogu (451.a.) poolt võeti vastu seisukoht, et Kristusel on kaks olemust: jumalik ja inimlik. Monofüsitism on seisukohal, et Kristusel ainult üks loomus; jumalik ja inimlik olemus on saanud üheks olemuseks. Monofüsitism on õpetuslikuks aluseks Kopti-, Süüria-, Etioopia-, Eritrea-, Armeenia-, India Malankara Ortodoksi-Süüria kirikus.
Commiphora myrrha e. Balsamodendron
myrrha Jumalale erilise tõotuse andnud mees või naine. 4 Ms 6:1-21 järgi ei tohi ta oma nasiiripõlve päevil midagi süüa, mida toodetakse viinapuust, isegi mitte kivikesi ega kesti. Kõigil tema tõotatud nasiiripõlve päevil ei tohi habemenuga ta peast üle käia; seni kui aeg täis saab, milleks ta ennast Issandale on pühendanud, on ta püha: ta peab laskma juuksed peas pikaks kasvada. Ta ei tohi minna surnukeha juurde. Kõigil oma nasiiripõlve päevil on ta Issandale pühitsetud! Tõotuse aja lõppemisel tuli algselt koguduse telgi ees, hiljem Jeruusalemma templis tuua ohver ja pügada pea paljaks templi värava juures. Pügatud juuksed põletati ohvrialtari tules. Templi hävimisega 70 pKr kaob võimalus nasiiri tõotust teha. Nasiiripõlve pikkus jäeti tõotuse andja enda otsustada. See võis hõlmata kogu elu, kuid võis ka kesta vaid teatud ajaperioodi. Talmudi traditsioonis oli pühendumise ajaks tavaliselt 30 päeva, kuid mõnikord võis see kesta ka 2x30 või 100 päeva. Vanas Testamendis on kohtumõistja-vägilane Simson ja prohvet Samuel nasiirid. Uues Testamendis ei tohi Ristija Johannes juua veini ega muid vägijooke. Apostel Pauluse tõotus /Ap 18:18/ omab sarnasust nasiiri tõotusega, sest selle lõppedes ta laseb oma pea paljaks pügada Kenkreas. Ap 21:24 on Paulus Jeruusalemma templis koos 4 mehega, kellede tõotuse aeg lõpeb. - armulaualeib. ![]() Hostia sümboliseerib Pühas Õhtusöömaajas Kristuse ihu.
Luterliku kiriku jumalateenistuses on see Kristuse reaalse ligioleku ja
armu märk, milles on Püha Vaimu osadus ja Kristuse vägi. Paljudes vabakogudustes on armulaua osaduses kasutatav leib lihtsalt mälestuse ja osaduse märgiks. (hbr pāsaḥ 'mööda
minema v. kaitsma' ; pesaḥ
'paasapüha') Paasapüha on Gregoriuse kalendri suhtes liikuv püha. Juudi
kalender on seotud nii kuu- kui päikesetsükliga. Kuid arvestatakse siin
kuu järgi ja aastaid päikese järgi. Paasapüha peeti juutide aasta
esimese kuu (Abib e. Nisan) täiskuu päeval. Meie kalendris vastab
Nisani kuule märts/aprill. Judaismis päev algab päikeseloojanguga ja
kestab järgmise päikeseloojanguni. Paasatalle verre kastetud iisopi kimbuga märgistati ukse mõlemad piitjalad ja pealispuu märgiks, et Iisraeli rahvas sai hoitud egiptuse nuhtlustest. Paasapühale järgneb vahetult Hapnemata leibade
püha. Algselt on need olnud kaks erinevat
püha, mis on hilisemas ajas üheks Paasapühaks
kokkusulanud. Seoses nõudega, et paasatall tuli ohverdada Jeruusalema templis, siis peale templi hävimist (70 p.Kr) ei olnud võimalik Paasapüha enam algsel kujul pidada. Tänapäeval algavad Paasapühad piduliku õhtusöögi,
sederiga, Nisani kuu
14-nda päeva loojangus s.o. 15 päeva alguses. Selles söömaajas
nähakse ohvrit ning osadust Jumala ja inimese vahel. Söömaaja käigus
selgitatakse selles sisalduvat rituaali ja meenutatakse õndsusloolisi
sündmusi. (kr αμαρτια [hamartia] ) - sõna-sõnalises tõlkes märgist möödalaskmine; kreeka kirjanike kasutuses viga arusaamises; halb käitumine, kuri tegu. Teoloogilises käsitluses on patt eetiliselt halb käitumine/kuri tegu,
milles on eksiv üleastumine Jumala tahte vastu. Renessansi- ja barokiaegsetest allegooriatest on tuntud seitse
surmapattu - uhkus/alpus, ahnus, lihahimu, kadedus, aplus, viha/raev,
laiskus. vt
--> seitse
surmapattu Hoone peasissekäigu ees paiknev sammaste ja frontooniga hooneosa. (lad prae destinatio
'ettemääratus') Piibellikus käsitluses me näeme VT-s ettemääratust Iisraeli
rahva ja Aabrahami suhtes neile Jumalast antud tõotustes. Neile on
tõotatud anda Palestiina maa, sellest rahvast peab
sündima Jeesus kui Messias. UT-s, Johannese Ilmutusraamatus,
on kirjutatud, mis peab veel tulevikus sündima. Luterlikes usutunnistuskirjades Augsburgi Usutunnistus näeb samuti inimese vaba tahet eelkõige ilmalike asjade teostamises; Jumala õiguse teostamiseks vajab inimene Püha Vaimu väge, mis teeb ta võimeliseks vaimulikes asjades õieti otsustama. K. Barth õpetab, et kõik inimesed on nii valitud kui hukkamõistetud Kristuses, mis tähendab võimalust universaalseks päästeks kõikide jaoks. Piiblit läbiv prohvetlik ja ilmutuslik sõnum tunnistab sellest, et Jumalal on tarkus äraarvata inimese, inimkonna ja kogu loodu saatus ka siis, kui kõik asjaosalised tegutsevad oma vabas tahtes. Jumala sekkumine sündmustesse ja maailma ajalukku on omakorda Jumala vaba tahe. Kui ei oleks vaba tahet, siis ei oleks vajadust ka Suure Kohtupäeva jaoks inimese üle. (lad purgatorium 'puhastuspaik')Rooma katoliku doktriini järgi paik või olukord nende jaoks, kes on küll surnud Jumala armus, kuid kes ei ole puhastunud andeksantavatest pattudest või siis ei ole andnud piisavat hüvitist oma pattude eest. Enne taevasse saamist peavad nad saama puhastatud. Puhastustules veedetud aeg sõltub inimese heastamata pattude hulgast. See võib kesta mõnes tunnist kuni sajanditeni. Elavad saaavad lahkunuid aidata puhastustuld kiiremini läbida, tellides eespalveid ja hingemissasid, ostes patukahetsuskirju. Idee algkuju leiame Platoni, Herakleides Pontikose (IV s. e.Kr.) jt. antiikautorite juures. Nad räägivad taeva Hadesest, kus peale surma hinged viibivad täpselt määratlemata aja, et liikuda siit edasi kõrgema eksistentsi tasandile või siis uuesti reinkarneeruda maa peale.Kristliku kiriku käsitluses on ühe algallikana sellele mõttele toodud ära kirjakoht Apokrüüfidest , 2Mak 12:45, kus Juudas korraldab lepitusohvri oma patustanud sõjameeste eest. Samuti toetab seda Laatsaruse lugu (Lk 16:23-24), mis tõsi küll räägib hinge sattumisest juba Põrgu. 1Kr 3:15 räägib pääsemisest tule läbi.Kiriku õpetuses on seda teemat käsitlenud ja sellele kuju andnud Origenes, Gregorius Nyssast, Cyprianus, St. Augustinus, Gregorius I, Petrus Lombardus, Aquino Thomas...Idee purgatooriumist, kui füüsiliselt eksisteerivast paigast (nagu taevas ja põrgu), tõelise põletava tulega, on sündinud XII sajandis. Ametlikult on doktriin defineeritud Rooma katoliku kiriku poolt konsiilidel 1274, 1438-1445 ja 1545-1563. Protestantlik kirik ei ole leidnud piisavat piibellikku alust selle omaksvõtmiseks. Ortodoksi kirik peab küll palveid lahkunute eest, kuid ei toeta mõtet ennast.
(hbr 'õpetaja') Religioosne õpetaja, judaismi vaimulik. - on igivana sümbol. Me kohtame risti sümbolit juba eelajaloolistes Lääne - Euroopa koobastes. Neist leitud ![]() ![]() Kõige algsemas tähenduses nähakse ristis nelja ilmakaare tähistust,
ratasristis päikese teekonda. Ristis lõikuvad taeva ja maa joon
moodustades kosmilise tsentrumi; samas jääb siia keskele ka
inimene.
(hbr õiglane; Zadoki pooldajad) Saduseride liikumine saab alguse 2.saj.e.Kr. UT ajastul on see juudi usuline ja poliitiline partei. Saduseridel oli Toora kõige usu aluseks. Nad ei tunnistanud siia kõrvale traditsiooni. Nad ei uskunud inglitesse, surnute ülestõusmisse ega Messia tulekusse. lad sacramentum kr mystérion ´püha toiming, müsteerium, saladus´/lad sacer ´pühitsetud, püha´+ suffiks -mentum ´vahend´/ Sakrament on nähtav märk ja kinnitav pitser inimese ja Jumala vahelises lepingus, vahend Jumala armu edastamiseks. Sakramendi vahendamine kristlikus kirikus toimub pühas aktis või tsermoonias. Luterlikus ja reformeeritud kirikus on 2 sakramenti: ristimine ja
armulaud (euharistia). Katoliku ja õigeusu kirikus on kokku 7 sakramenti. Ristimisele ja pühale armulauale lisanduvad - konfirmatsioon e. kinnitamine, piht e. meeleparandus, vaimulik seisus/ordinatsioon, abielu, haigete salvimine/võidmine. Katoliku teoloogias sakramendid jagunevad sisenemissakramentideks (ristimine, kinnitamine ja armulaud), tervendussakramentideks (meeleparandus, haigete salvimine) ning osadust ja missiooni teenivateks sakramentideks (vaimulik seisus, abielu). Ohtlik relv loomade juures. Inimese jaoks sümboliseerib sarv jõudu, võimu ja üliinimlikku väge. Vana-Mesopotaamias, Süüria-Foiniikia kultuuriruumis, Egiptuses, Skandinaavias,… oli sarvkroon jumalate tunnusmärk. Kuu-jumalate juurde kuuluvad sarved seonduvad kuu faasidega. Iidvanadel Põhja-Aafrika kaljujoonistel kannavad pühvlid ja kitsed päikest sarvede vahel. Aleksander Suur laseb end müntidel kujutada sarvega laubal. Ilm 5:6 on Tallel 7 silma ja sarve. Samas on sarv ka külluse ja heaolu sümbol. Ps 89:18 – „Sinu hea meele pärast tõstetakse meie sarv kõrgele“. Samas Jr 48:25 –„Moabi sarv raiutakse maha“. Vaieldakse Piibli tõlke üle Ex 34:29jj, kas Mooses kandis siin vanas
Palestiinas tuntud sarvmaski või on tegemist hiilgavate kiirtega. Algses
Vulgata tõlkes on tõlgitud ´sarvmask´. VT-s on altari nurkades neli sarve, kui pühaduse ja väe sümbolid. Ohverdamisel piserdati sarvi verega. Kes varjupaika taotles pidi jõudma templisse ja puudutama altari sarvi, et ta elu säästetaks . 1Sm 16:1 kuulub sarv kui pühal võidmisel kasutatav rituaalne ese prohveti juurde. Miks on langenud valguseinglist, Luciferist, saanud rahva silmis saba,
sarvede, sõrgade-kapjadega, sagedasti punasesena nähtud kuju? Taanieli raamatu nägemused räägivad meile sarvedest (Tn 7;8). Kristlased nägid paganlikes jumalates Saatana inkarnatsiooni. Ja nii on suur mõju Saatana rahvapärasele kujutamisele kreeka jumalal Paanil. Ta oli kitsekarjaste ja lamburite jumal, lõbus ja lärmakas, kes armastas uidata metsades, mägedes, kõnnumaadel ja puhuda karjaseflööti. Talle oli omane lõbujänu ja suur tõmme õrnema soo vastu. Kuna ta välimus aga ei olnud kõige hiilgavam naiste silmis : kitsejalad, sageli ka kitsepea ja -sarved, siis tekitas ta oma ilmumisega enamasti kohkumust ja laus paanikat. Igatahes oli ta perfektne eeskuju Saatana kuju jaoks. Skepter-hark kuulus algselt kreeka allilma jumalale Hadesele väljendades tema iseseisvat võimu surma üle. Kuna Saatanas nähakse allilma-põrgu valitsejat on talle omistatud selline atribuut. Omapärase kujutluse Saatanast annab meile Mihhail Bulgakovi raamat ´Meister ja Margarita´. Lõpustseenis ta lahkub väärikas majesteetlikuses ilma saba ja sarvedeta. Seitse surmapattu: Uhkus/alpus ld superbia ; Ahnus/omandihimu ld avaritia ; Lihahimu/iharus/kiim ld luxuria ; Kadedus ld invidia ; Aplus/õgardlus ld gula ; Viha/raev ld ira ; Laiskus ld socordia
Tüdimus/ loidus/mõttelaiskus ld acedia ; Edevus/tühisus ld vanagloriaNeli taevanikisendavat
pattu:
SÜMBOLEID
(hbr tora 'õpetus' = kr pentateuchos 'viis-anum') Vana Testamendi viie Moosese raamatu koondnimetus. 5 Moosese raamatut: Kreeka keeles on viie Moose raamatu koondnimetuseks Pentateuchos, eesti keele tõlkes: Pentateuh, Viie kirjakeeriku raamat e. Viisraamat. Münsteri Pentateuchi mudel, mis lähtub Erich Zengerist (saksa rooma-kat. teoloog *1939 - +2010) jagab Pentateuchi allikmaterjalid järgmiselt: allikas 'JG' = mittepreesterlikud
tekstid (ca. 700 e. Kr.) Nendes allikates ühendatud tekstid on erineva vanusega ja komplitseeritud tekkelooga. Pentateuchi lõplik redaktsioon valmib hiljemalt 400 e.Kr. Selleks ajaks on samaarlased Jeruusalema keskpühamust eraldunud olles VT-st ainult Pentateuchi pühakirjana omaksvotnud. Traditsioonilises juudi käsitluses hõlmab Toora 613 eeskirja: 248 käsku
ja 365 keeldu.
Sotsiaalne-usuline partei. Saab alguse 2.saj. keskel e.Kr. Nende jaoks oli oluline Moosese käskude võimalikult täpne täitmine. UT-s on neist saanud silmakirjalikkuse võrdkuju. Eesti keelde on tulnud siit väljend variserlik=silmakirjalik. Frankincense Sacra e. Boswellia
Sacra Sümboolselt nähakse viirukis ohvrit ja palveid, mis healõhnaliselt
tõusevad üles taeva poole. Olgu mu palve suitsutusohvriks su palge ees
/Ps 141:2/. Ilm 4:8 on kuldkausid täis suitsutusrohte
– need on pühade palved. Iisraelis oli hea või halb maitse sümboliks heale
või jumalatule elule. Templi pühamu täidetud healõhnalise magusa lõhnaga
pidi selle tegema meelepäraseks Jumalale ja sümboliseerima elu, milleks
Iisraeli rahvas oli kutsutud.. Värvide sümboolika on üks universaalsemaid olles leidnud kasutuse
mütoloogias, liturgias, heraldikas, alkeemias, kunstis ja kirjanduses.
Vana-Pärsias eraldati värvidega kolme rahvaklassi: preestrid - valge;
sõjamehed - punane või kirju; põlluharijad-karjakasvatjad - tumesinine.
Erinevate rahvaste juures on neli värvi sümboliseerinud nelja
taevasuunda. Kristliku sümbolina: alandus, patukahetsus ja selleks valmisolek, ihu surm ja hinge surematus. Varakristl.bütsants: askeetide rõivas, surnud askeedid. Tistertslaste ordu rüü värv. Päikese, kulla, suve värv, elustav ja puhastav värv. Kreeka mütoloogias peajumala Zeusi ja päikesejumala Apolloni värv. Vana-Hiinas Qingi dünastia ajal (1644 - 1911) tohtis ainult keiser kollast rüüd kanda. Kristliku sümbolina: kuldkollane - pühadus, jumalikkus, avaldatud tõde, aurüü. Varases kristluses tähistas kollane au, headust, viljakust. Varakristl.bütsants: valgus (asendus kullale), pühapaiste
freskodel. Mõnes kohas määriti keskajal kurjategijate ja reeturite uksed kollase värviga. Katkuaegadel kasutati kollast risti nakkusohtlike piirkondade t&histamiseks ja sellest on kujunenud tava kasutada kollast nakkushaiguste tähistamiseks. Tänapaeval on kollane eelkõige hoiatav värv; samuti määratletakse kollasega kahtlasi tegevusi ja madalat taset, nt "kollane ajakirjandus". Enamuses kultuurides seostatakse päikesega. Alkeemias loeti kulda tahkunud päikesevalguseks. Allumata muutumisele, sümboliseerib kuld kristlastel igavest elu ja usku ning eelkõige Kristust kui päikest ja maailma valgust. Varakristl. bütsants: jumalik valgus, päike, täiuslikkus. Sümboliseerides jumalikku valgust leiab rohket kasutamist ikonograafias maalide ja ikoonide taustana. Negatiivne tähendus: tants kuldvasika kui ebajumala ümber /2 Ms 32:19/, luksuse, ahnuse ja moraalse rikutuse sümbol. Nagu valge, nii on ka must värvide puudumine või nende summa. Kui valge kujutab sümboolselt valguse ühtsust, siis must on selle eitus. Üldsümbolina on must tõsiduse, õpetatuse, väärikuse, püsivuse ja kannatlikkuse värv. Lippudel tähistab must isamaad, ohvrimeelsust, surma vabaduse
eest. Keskajal tähendas maailma edevuse, tühisuse ja luksuse ärasalgamist. Sellest lähtudes oli kasutuses preestrite ja benediktiini ning augustiini munkade rüü värvina. Negatiivne tähendus: pimedus, ürgkaos, eitus, lein, õnnetus, deemonid, surm, surnute asupaik, Saatan ja tema inglid, karistuspaik, must maagia, mereröövlite must lipp on märgiks ohust ja anarhiast. Musta tunti surma ja allilma sümbolina juba enne ristiusu tekkimist. Paganlikuks tavaks oli ohverdada must loom, et leida lepitust allilma jumalatega. Hiinas tähistas must põhja ilmakaart. Indias elavatel Pärsia parsistidel oli põhi kurjade deemonite elupaik. Must kui leinavarv on ülevõetud kreeklastelt ja roomlastelt olles kasutusel tänapäevani. Samas on mustas kui leinavärvis ka lootuse sõnum - läbi musta erinevate varjundite viib tee ülestõusmise valgusesse. Luterlikus kirikus liturgilise värvina kasutusel: Tuhkapäev (alternatiivina kasutusel violett); Suur Reede; Vaikne Laupaev; Surnutepüha e. Igavikupühapaev (alternatiivina kasutusel valge); Palvepaev (alternatiivina violetsele). Üldsümbolina sümboliseerib rõõmu, julgust, luksust, sõbralikkust,
kombelisust ja hiilgust. Antiigis ja keskajas sümboliseeris alandlikkust. Varakristl.bütsants: maa, alandlikkus, tagasihoidlikkus, madalus, eremiitlus, askeetlus, maaga seotus (Ristija Johannes). Kaputsiinlaste ordu rüü värv. Üks üldtunnustatud lemmikvärvidest. Rauaoksiidina leidis kasutamist Euroopa koopamaalingutes ca 40 000 aastat tagasi. Neandertallased puistasid surnud üle punase värviga; ilmselt kui elu ja vere värviga. Üldiselt nähakse punases värvis agressiivsust, elujõudu, väge. Sümboliseerib elu, tuld, vabadusvõitlust, noorust, ilu, õitsengut, kirge, rikkust, tervist, armastust, aga ka võitlust elu ja surma peale. Vanas Roomas värvisid võidukad väejuhid sõjajumal Marsi auks näod punase värviga. Briti mereväes on punane lipp kui kutse lahingusse kasutusel XVII sajandist. Punane lipp on olnud ja jäänud ülelüldiselt rahvusvahelise sotsialismi ja vasakpoolsete poliitiliste jõudude sümboliks. Seda kasutasid prantsuse kommunaarid 1871.a., revolutsioon Venemaal 1905-1917.a. Majakates ja valgusfoorides tähistab punane tuli ohtu ja keeldu. Vanas Hiinas püha, elustav värv. Rikkust jagava õnnejumala värv. VT-s on punase lehma tuhk , millesse põletamise ajal on heidetud helepunast lõnga vägev rituaalne puhastusvahend /4ms 19:1-10/. Prohvet Nahum kirjeldab Jumala sõdalasi:"Tema kangelaste kilbid on punased, sõjamehed ise on purpurpunaseis riideis " /Na 2:4/. Kristliku sümbolina: Püha Vaim, Nelipühi tuli, Kristuse kannatus, Kolgatal valatud veri , armastus, usk, ohvrimeelsus, usuinnukus, kannatus, martüürium, tugevus, õilsameelsus, vägi, auväärsus, kohkumatus, preesterlik võim. Varakristl.bütsants: valitsejate värv ( asendus purpurile), pühakud, märtrid, armastus (peigmees), maine elevus (Anna riietus). Kristlikus ikonograafias kannab Jumal Isa sageli punast ülerüüd piiritu
väe ja armastuse märgina. Negatiivne tahendus: veri, patt (Eeva rüü värv ülestõusmises),
puhastustuli, põrgu tulelõõm, vägivald, egoism, vihkamine,
talitsematu kirg, julmus, ehtimishimu, lutsiferlik
uhkus , edevus. VT-s riietuvad pahelised naised armastajate juurdemeelitamiseks
punasesse /Jr 4:30/ Alates XIV-st sajandist kujutatakse reetur Juudast sageli punapeana. Luterlikus kirikus liturgilise värvina kasutusel: 1. ja 2. Nelipüha;
Usupuhastuspüha (31.oktoober); Esimärter Stefanose paev; Hingedepäev
(alternatiivina valgele); Pühakutepäev (1. november)(alternatiivina
valgele); Süütalastepäev (28. detsember); apostlite ja evangelistide
päevad. Vanas Iisraelis oli purpur tuntud nii jumaliku kui maise võimu väljendamiseks. Seda kasutati kogudusetelgi eeriide ja ülempreestri rõivaste valmistamisel /2Ms 28:2-5.31.36; 2Aj 3:14/ Saalomoni troon oli sellega polsterdatud /Ul 3:10/. Taaniel saab kuningliku tunnustusena purpurrüü ja kuldse keti /Tn 5:29/ Purpur on Vanas Testamendis ka üldise heaolu ja jõukuse sumbol. Op 31:22 on purpurrõivad jõuka naise seljas. Uues Testamendis, Luuka evangeeliumis, on prassiv rikas mees purpurisse ja peenesse linasesse rõivastatud /Lk 16:19/. Ilmutuse raamatus on naine, suur hoor, riietatud purpurpunasesse, mis viitab temale kui valitsejannale, olgugi et vaid jumalatute üle /Ilm 17:4/. Varakristl.bütsants: (Osaliselt enam punaka varjundiga, osaliselt
enam violetse varjundiga). Kuninglik ja preesterlik võim, Jumal
Isa, Kristuse ja keisri värv (teatud aegades tohtis ainult
keiser purpurit kanda), õiglus, tõde, alandlikkus, valmisolek
patukahetsuseks, Maarja ja tema eelkäijate värv, seaduselaeka
katte värv, baldahhiinide värv. Üldsümbolina: lootus, elu, kasv, küllus, õitseng, stabiilsus, uue
elu tärkamine. Kristlik sümboolika näeb rohelist värvi võrdsel kaugusel taeva sinisest ja põrgu tulipunasest. Sellisena on roheline vahendav, rahustav, värskendav, inimlik värv, ülestõusmise lootuse värv. Varakristl.bütsants: maa, Paradiisi taimestik, lootus Paradiisile , ülestousmine ( loodus kevadel, inimene igavikus), maaga seotus (Ristija Johannes, prohvetid). Keskajal: Kolmainsus, epifaania. Evangelist Johannese rüü värv. Kristuse risti, kui lootuse märki on kujutatud rohelisena. Graali
on kujutatud smaragdrohelisena. Negatiivne tähendus: sõnakuulmatuse, kergemeelsuse, kogenematuse värv. Seal, kus Kuradit rohelisena kujutatakse on ta jäänud antiiksete loodusjumalate värvidesse. Luterlikus kirikus liturgilise värvina kasutusel: Suurem osa kirikuaastast alates 2-st pühapäevast pärast Kolmainupüha kuni Tuhkapäevani. Taevalaotuse, mere ja vee värv. Vaieldamatult kõige sügavamana (ka kõige külmemana) väljendab sinine läbipaistvust, mis peitub vees, õhus, kristallis. Sümbol kõige vaimse jaoks; häälestab enamus inimesi järelmõtlikkusele. Egiptuse jumala Amun'i juures tähistab sinine värv tema kuulumist kosmiliste jõudude hulka. Teised Egiptuse jumalad kannavad sinist parukat ja habet. Germaani jumala Odini mantel on sinine. Heraldikas tähistab sinine taevalikku tarkust ja kuninglikkust. Kristliku sümbolina: taevas, taevane tõde, ilmutus, tarkus, igavik, usk, ustavus, kasinus, vagadus, laitmatu nimi, suuremeelsus, rahu, sisemine kaemus, Jumalaema Neitsi Maarja värv. Varakristl.bütsants - taevas, taevane igatsus, igavik, vesi. Eelkõige taevase värvina ja seetõttu ka domineerivana keskaegsetel
vitraazidel ta otsekui dematerialiseerib vorme, neelates need endasse.
Sinine juhib vaimu usu teele, olles selle tee sümboliks. Sinisel värvil on
sissepoole suunatud diskreetne iseloom, mis väljendab vaikset
alandlikkust. Sügavamad toonid rõhutavad avarust lõpmatuse suunas. Taeva
ja maa vastasseisus moodustavad sinine ja valge (taevased toonid) liidu
punase ja rohelise (maised toonid) vastu. Maalidel kannavad nii Kristus kui ka neitsi Maarja sinist mantlit - Kristus maapealse tegutsemise ajal ja Maarja Kristuslast süles hoides. Neitsi Maarjat nimetavad poeedid "siniseks liiliaks" /WEB/ Negatiivne tähendus - keskaja mosaiikidel on mõnikord head inglid
kujutatud punastena , kurjad inglid sinistena. Vanas Hiinas on
deemonite ja vaimude näod kujutatud sinistena. Võib mõista, kas siis kui 'mitte veel värv' või siis 'kõikide värvide ühendus' . Sümboliseerib kas siis midagi, mida ei ole veel mõjutatud, algset olukorda paradiisis, või siis lõppeesmärgi saavutanud puhastunud inimest. Valge või värvimata riie kuulub paljudes kultuurides preestri rõivaste juurde kui puhtuse ja tõe sümbol. Pythagoras soovitas pühade hümnide lauljatel valgeid rõivaid kanda. Üldsümbolina: rahu, leppimise, hea tahte, absoluutse vaikuse märk. Kristliku sümbolina: rõõm, tänu, puhtus, valgus, valgustatus, Kristuse ülestõusmine. Varakristl.bütsants: valgus (= kuld), kirgastunud Kristus (teofaania), nimbused , puhtus, õndsad, pühad (varakristl.), kirikuisade preestrirüü, paradiis. Püha Vaimu kujutatakse valge tuvina. Vastristitud kristlased kannavad valget rõivast; samuti on õndsate hinged kujutatud valgetes rüüdes. Paavsti juures sümboliseerib valge kirgastumist,aulisust, taevateed. Negatiivne tahendus: kahvatumine surmas, vaime nähakse paljudes kultuurides valgete kujudena. Luterlikus kirikus liturgilise värvina kasutusel: 1.
Advendipühapäeval (alternatiivina violetsele); Püha Jõuluõhtu; 1. ja
2. Jõulupüha; Vana-aastaõhtu (alternatiivina
violett); Uusaastapäev; 2. pühapäev parast
Jõulupüha; Kristuse ilmumise e. Kolmekuningapäev; 1. pühapäev
pärast Kolmekuningapäeva; Kristuse kirgastamispüha (viimane pühapäev
pärast Ilmumispüha või 6. august); Kristuse
Ülestõusmispüha; Hingedepäev (alternatiivina punane); Ristija
Johannese sünnipäev e. Jaanipaev (24. juuni); Issanda
templissetoomispäev e. Küünlapäev (2. veebruar); Issanda
kuulutamispäev e. Paastumaarjapäev (25. marts); Pühakutepäev (1.
november)(alternatiivina kasutusel punane). Varases kristluses tähistas alandust, tugevat seotust ja kurvastust. Kristliku sümbolina: vaikimise ja endassesüvenemise värv,
ettevalmistuse, paastu ja meeleparanduse värv. Varakristl.bütsants: usu tunnistamine Negatiivne tähendus: luksus, hetäärid. Luterlikus kirikus liturgilise värvina kasutusel: Advendiaeg (1.
advendipuhapäeval, alternatiivina kasutusel valge; 2-4 pühapäev
violett); Tuhkapäev ( alternatiivina mustale); Ülestousmispühade
eelne paastuaeg; Palmipuudepüha; Suur Neljapäev; Vana-aasta
õhtu (alternatiivina valgele); Palvepäev (alternatiivina must).
(kr ΧPIΣTΟΣ) Monogramm kahest esimesest tähest Kristuse nimes kreeka keeles. |
© Andres Mäevere